blau

Hippieslandvertikal9.jpg

E-Live Festival 2022

Eindhoven_DSCF0005.jpgFestivalbericht
E-Live 2022

Datum: 12-11-2022

Lokalität:
CKE, huis voor amateurkunst en cultuureducatie
Pastoor Petersstraat 180  
5612 LW  Eindhoven



Quellangaben:

Originaltext in Deutsch: Alfred Arnold, geschrieben für empulsiv
Niederländische Übersetzung: Harald Gramberg
Titelbild und Foto von Manorlogic & Ansgar Stock: Harald Gramberg
Alle anderen Fotos
: Afred Arnold

flagge-deutschland.gif Als Konzert-Veranstalter hat man's nicht leicht in diesen Zeiten: Hinter jeder Ecke lauert eine meist unangenehme Überraschung, und wenn man einmal glaubt, man hätte alles im Griff, dann passiert doch wieder irgendetwas und man muss die Pläne ändern.

Groove-Chef Ron Boots wird davon mittlerweile ein Lied singen können. Nach einem E-Live und einem E-Day hatte sich das NatLab gerade ein wenig als neue Heimstatt etabliert, da zwangen finanzielle Umstände ihn dazu, sich wieder nach einer neuen Location umzusehen. Wir wissen nicht, wie schwierig die Suche nach einer neuen "Bleibe" war, aber sie hat sicher mit dazu beigetragen, dass der Termin für das diesjährige E-Live ungewöhnlich spät im Jahr lag - Mitte November statt im Oktober. Dafür hat die Suche sich gelohnt: Das CKE, mitten in Eindhoven und unweit vom Hauptbahnhof gelegen, ist als Kulturzentrum genau auf Events wie E-Live ausgerichtet.

Der Saal des CKE bietet mit 230 Plätzen (einschließlich Empore) sogar etwas mehr Raum als der des NatLab. Ob Ron die auch alle würde füllen können? Ja, er konnte! Zwei Tage vor dem 12. November konnte er auf FaceBook ein stolzes "Sold Out" ausrufen - Punktlandung. Damit war der wirtschaftliche Erfolg schon einmal gesichert - es musste jetzt nur organisatorisch nur noch alles klappen. Das CKE ist nämlich ein wenig mehr auf "Selber-Macher" ausgerichtet, es bietet zum Beispiel keinen eigenen Catering-Service an. Also mussten dieses Mal auch Speis und Trank eingekauft werden. Und hoffentlich wird denen auch zugesprochen, sonst gibt es die nächsten Wochen im Hause Boots nur noch Hot Dogs und Grolsch...

Die gute Anbindung per Bahn werden wir bei der nächsten Gelegenheit sicher austesten, aber heute kommen wir doch noch einmal mit dem eigenen Fahrzeug. Praktischerweise  befindet sich direkt neben dem CKE eine große Tiefgarage, und 7,50 Euro Tagestarif sind auch recht zivil (aus der Sicht eines Aacheners...). Ein wenig Verwirrung gibt es nur um die über allen Stellplätzen angebrachten Firmenschilder, aber die darf man an einem Samstag wohl ignorieren.

Nach wenigen Schritten stehen wir im Foyer des CKE. Es zieht sich über das gesamte Erdgeschoss und bietet deutlich mehr Raum als man im NatLab hatte. Zum Beispiel existiert hier eine richtige kleine "Neben-Bühne" mit Sitzplätzen davor. Die ist durch eine Trennwand so geschickt separiert, dass Musiker auch mal etwas lauter aufdrehen dürfen, ohne dass man sich an der Bar oder den CD-Ständen nicht mehr unterhalten kann. Ob Ron das bereits wusste, als er Manorlogic als "Pausenact" eingeladen hatte? Als wir kommen, ist das Foyer bereits seit einer guten Stunde geöffnet. Norman van Krimpen und Dirk Nusink präsentieren bereits ihre Mischung aus fetziger Elektronik und Perkussions-Instrumenten. Das muss für den Moment warten, erst einmal orientieren: Check-In, blaues Bändchen ums Handgelenk und bei der Gelegenheit auch gleich ein paar Verzehr-Marken erwerben. Für einen Besuch am Manikin-Stand reicht es gerade noch, "The Vlagtwedde Tapes" ist die Neuerscheinung und kann schon einmal auf der CD-Einkaufsliste abgehakt werden.

31zMynKvHsL.jpg Als concertorganisator heb je het tegenwoordig niet zo eenvoudig: meestal loert er een onaangename verrassing om elke hoek, en net als je denkt dat je alles onder controle hebt, gebeurt er iets en moet je je plannen wijzigen.

Groove-Baas Ron Boots zal er inmiddels wel een liedje over kunnen zingen. Na een E-Live en een E-Day had het NatLab zich net gevestigd als een nieuw thuis toen financiële omstandigheden het eisten om weer op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. We weten niet hoe moeilijk de zoektocht naar een nieuw "thuis" was, maar heeft er zeker aan bijgedragen dat het E-Live van dit jaar ongewoon laat in het jaar was gepland - half november in plaats van oktober. Maar de zoektocht was de moeite waard: het CKE, midden in Eindhoven en niet ver van het station, is een cultureel centrum dat zich richt op evenementen als E-Live.

Met 230 zitplaatsen (inclusief tribune) biedt de zaal van het CKE zelfs iets meer ruimte dan die van het NatLab. Zou Ron ze allemaal kunnen vullen? Ja, dat kon hij! Twee dagen voor 12 november kon hij op Facebook een trotse "helemaal volgeboekt" verkondigen - precisielanding. Dus het economisch succes was al duidelijk - nu moest maar alleen organisatorisch alles wel lukken. Het CKE is namelijk iets meer gericht op "doe-het-zelf" en biedt bijv. geen eigen cateringservice aan. Dus moest er dit keer ook eten en drinken gekocht worden. En hopelijk valt die ook in de smaak, want anders zijn er de komende weken alleen maar hotdogs en Grolsch in huize Boots.

De goede treinverbinding gaan we de volgende keer zeker testen, maar vandaag komen we met onze eigen auto. Handig is dat er direct naast het CKE een grote ondergrondse parkeergarage is, en een dagtarief van €7,50 is ook vrij goedkoop (vanuit het oogpunt van een Akener...). Er is alleen wat onduidelijkheid over de bedrijfsborden die boven alle parkeerplaatsen zijn aangebracht, maar die kun je op zaterdag waarschijnlijk negeren.

Na een paar stapjes staan ​​we in de foyer van het CKE. Het strekt zich uit over de gehele begane grond en biedt beduidend meer ruimte dan je in het NatLab had. Zo is er bijv. een klein "zijpodium" met stoelen ervoor, dat zo goed van elkaar gescheiden is door een scheidingswand dat muzikanten het volume wat hoger kunnen zetten en je kunt nog steeds praten aan de bar of de cd-kraampjes. Wist Ron dat al toen hij Manorlogic uitnodigde als "break act"? Als we aankomen is de foyer al een dik uur open. Norman van Krimpen en Dirk Nusink presenteren alvast hun mix van vette elektronica en percussie-instrumenten. Maar dat zal even moeten wachten, eerst even oriënteren: inchecken, blauw polsbandje om je pols doen en tegelijkertijd een paar consumptiebonnetjes kopen. Het is net genoeg tijd voor een bezoekje aan de Manikin-stand. "The Vlagtwedde Tapes" is de nieuwe release en kan nu al van het cd-boodschappenlijstje worden afgestreept.

titleatelive2022.jpg

fhddggj03.jpg

Vor dem Eingang zum Konzertsaal bildet sich bereits eine Schlange, es ist also an der Zeit, sich für einen guten Platz anzustellen - wie gesagt, E-Live ist ausverkauft. Die restlichen CD-Stände müssen warten, und Manorlogic spielen ja noch einmal in der großen Pause nach dem zweiten Konzert. Witziges Detail am Rande: Kaffeemaschine und Snack-Automat sind abgesperrt und heute per Definition außer Betrieb - bitte unterstützen Sie stattdessen den Veranstalter und sein eigenes Catering.

Der Einlass erfolgt pünktlich und unter dem obligatorischen Hochhalten des "bebändelten" Armes. Der Konzertsaal des CKE ist in Backstein-Optik gehalten, insgesamt wirkt er etwas kleiner als der im NatLab. Unter anderem durch die zusätzliche Empore passen hier aber mehr Zuschauer hinein. Erster Eindruck: Etwas gedrängter, dadurch aber auch intimer und so einem "Familientreffen" der EM durchaus angemessen. Die Bühne ist kleiner als im Natlab, aber immer noch hinreichend groß, dass die Instrumente aller vier Acts des Tages im Voraus aufgebaut werden können. Die Keyboards von "Elektronische Maschine", die den Tag eröffnen werden, stehen natürlich ganz vorne und bilden eine Phalanx. Wer ihre Auftritte kennt und in der ersten Reihe sitzt, der weiß, dass es eine 'hautnahe' Erfahrung werden wird.

Vorher spuckt aber die Nebelmaschine noch ein wenig Bühnennebel aus, und Ron Boots richtet ein paar Worte an den randvollen Saal - zuerst ausführlich auf Holländisch, und dann etwas knapper noch einmal auf Deutsch, denn auf den Rängen sitzen gut 60 Hörer aus dem Nachbarland. Das selbst organisierte Catering ist natürlich ein Thema, Ron hatte ja schon ein Foto der Einkäufe auf Facebook präsentiert. Fritten sind nicht dabei, wem der Sinn danach steht, der möge seine Schritte in der Pause einfach in die nächste Straße um die Ecke lenken. Was Ron im CKE auch selber organisieren muss oder darf: Das Licht, für dessen Aufbau und Steuerung heute Bas Broekhuis verantwortlich zeichnet.

Jetzt aber Bühne frei für die elektronische Maschine: Zu deren Konzept gehört ja nicht nur die Musik, sondern auch eine eingeübte Bühnen-Performance. Die habe ich in diesem Jahr schon zweimal genießen dürfen, einmal auf dem "Dutch Electronic Masters" und einmal auf der Summer Edition des Electronic Circus. Damit es nicht langweilig wird, wird die Show natürlich jedes Mal etwas variiert und verfeinert. Heute zum Beispiel ersetzen Tops in Schür-Optik die einfachen T-Shirts, und der Einsteiger-Titel ist ein neuer und hat heute Premiere.

Er vormt zich al een rij bij de ingang van de concertzaal, dus het is tijd om in de rij te gaan staan ​​voor een goede zitplaats - zoals ik al zei, E-Live is helemaal volgeboekt. De andere cd-kramen moeten wachten, en Manorlogic speelt weer tijdens de lange pauze na het tweede concert. Een grappig detail moet vermeld worden: de koffieautomaat en snackautomaat zijn vandaag op slot en buiten gebruik - steun in plaats daarvan a.u.b. de organisator en zijn eigen catering.

De toegang is op tijd en met het verplichte laten zien van het polsbandje om je arm. De concertzaal van het CKE heeft een baksteenlook, lijkt wel wat kleiner dan die in het NatLab, maar door de extra galerij op de bovenverdieping kunnen hier echter meer toeschouwers passen. Eerste indruk: wat drukker, maar ook intiemer en heel geschikt voor een "familiebijeenkomst" van elektronische muziek. Het podium is kleiner dan het Natlab, maar toch groot genoeg om de instrumenten van alle vier de optredens van de dag vooraf op te zetten. De keyboards van "Electronic Maschine", die de dag opent, staan ​​uiteraard voorop en vormen een falanx. Iedereen die hun optredens kent en op de eerste rij zit, weet dat het een ervaring van dichtbij wordt.

Eerst verspreidt de rookmachine een beetje podiumnevel. Ron Boots spreekt een paar woorden tot de bomvolle zaal - eerst uitgebreid in het Nederlands, daarna wat korter in het Duits, want een goede 60 toeschouwers uit het buurland zitten er in de zaal. De zelfgeorganiseerde catering is natuurlijk een onderwerp en Ron had al een foto van de aankopen op Facebook geplaatst. Er zijn geen frietjes, maar als je er zin in hebt, kun je tijdens de pauze gewoon naar de volgende straat om de hoek lopen. Wat Ron zelf moet of mag organiseren in het CKE is het licht. Bas Broekhuis is vandaag verantwoordelijk voor het opzetten en het beheer ervan.

Maar nu is het podium duidelijk voor Elektronische Maschine. Hun concept omvat niet alleen de muziek, maar ook een geoefende toneelvoorstelling. Ik heb er dit jaar al twee keer van mogen genieten, een keer bij het "Dutch Electronic Masters Music Festival" en een keer bij de Zomereditie van Electronic Circus. Om te voorkomen dat het gaat vervelen, is de show natuurlijk elke keer gevarieerd en verfijnd. Vandaag vervangen vetertopjes bijv. eenvoudige T-shirts en het eerste nummer is nieuw en gaat vandaag in première.

elive2022_04.jpg

Der Einstieg ist so, wie man es von der elektronischen Maschine erwartet: Druckvoll, mit Rhythmen, die die Sound-Anlage des CKE schon einmal einem ersten Test unterziehen, aber den Melodielinien noch Raum lassen. Dazu minimalistische Texte, und das ganze absolut tanzbar: So könnte ein klassisches Düsseldorfer EM-Quartett klingen, wenn es die Musik-Trends der letzten Jahrzehnte aufgegriffen hätten. Ein wenig "Kraftwerk" steckt natürlich in der musikalischen DNA drin, alleine die deutschen Texte sind eine Anspielung darauf. Aber die Elektronische Maschine ist auf der Höhe der Zeit, was man auch daran festmachen kann, dass sie auch außerhalb "unserer EM-Szene" gebucht wird.

Auf dem Einsteiger-Track, genauso wie auf dem folgenden Klassiker "Electro Feelings", hält sich das Quartett um Richard de Boer noch mit ihrer Bühnen-Performance ein wenig zurück. Auch für ihre Abrechnung mit der Covid-Pandemie (Bitte Masken nicht vergessen!) bleiben sie hinter den Keyboards. Die Pandemie haben wir hoffentlich hinter uns, und mit "Freiheit" geht es dann so richtig zur Sache: Das erste "Drum-Doppel" setzt sie dann aber zum Gipfelsturm an, und es ist genug Schwung für den ersten Höhepunkt, nämlich den 'Electro Dance' mit den selbst konstruierten Handheld-Drums. Es ist mit Fotos kaum möglich, den Eindruck einer so gut eingeübten und aufeinander abgestimmten Choreographie einzufangen.

Eine kurze Atempause gewähren die Vier uns und sich in 'Energie', aber auch hier bleibt klar, dass Power, Kampf und Kraft die zentralen Themen sind, um die Musik der elektronischen Maschine kreist. Jetzt darf auch der "Kinski" mit seinen alarmierenden Moves das Publikum ein wenig erschrecken, und es dauert nicht lange, bis die Action wieder vor anstatt hinter den Keyboards statt findet. Dieses Mal kommen die bereit liegenden Mini-Keyboards zum Einsatz - wer erinnert sich noch an den Musikanten mit Taschenrechner in der Hand?

Da wirkt der finale Titel 'Tanzen mit Computer' schon fast ein wenig wie ein Chillout-Track, um wieder auf normale Betriebstemperatur herunter zu kommen. Solle es das gewesen sein? Nein, in der Batterie ist noch genug Saft für einen kleinen Nachschlag. 'Kampfmaschine' sagt es noch einmal überdeutlich: Da, wo "Elektronische Maschine" drauf steht, ist auch immer Power drin, und es wird alles bis zum letzten Watt gegeben - auch heute im CKE, mit einem weiteren 'Energie' als Schlusspunkt.

Die folgende Pause ist eine 'kurze', in dem Sinne, dass sie 'nur' eine halbe Stunde lang ist. Rons Team wird sie im Saal brauchen, um die Bühne für die nächsten Acts umzubauen, und wir haben jetzt etwas Zeit, um nach dem ersten Konzert wieder ein wenig herunter zu kommen, und die ersten Marken in Speis und Trank umzusetzen. Doch halt, wir sind vorhin ja gar nicht dazu gekommen, die restlichen CD-Stände genauer in Augenschein zu nehmen. Den größten davon hat - natürlich - Rons eigenes Groove-Label, wie üblich zu E-Live oder E-Day mit ein paar Neuerscheinungen. Aber auch ansonsten ist das ausgebreitete Sortiment dazu geeignet, die eine oder andere Lücke in der Sammlung zu schließen. Ron kauft gelegentlich auch private CD-Sammlungen an, so dass immer wieder Einzelstücke von alten und längst vergriffenen Alben zu ergattern sind. Und falls die Wünsche größer sind als die Brieftasche her gibt: Kein Problem, bei Groove kann auch mit Karte bezahlt werden...

Mit Lamberts Spheric Music und Remys Deserted Island Music sind zwei weitere Labels vertreten, deren Sortiment immer einen genaueren Blick wert ist. Und am Manikin-Stand hat Wolfram Spyra, Haupt-Act des Abends, auch noch ein paar Alben untergebracht. Die 1997er-Version von 'Little Garden of Sounds', gerade als 2022er-Version zur Documenta veröffentlicht? Ja gerne, die fehlte mir noch in der Sammlung. Und schon stellen sich die ersten für das zweite Konzert an, das zum einen eine Premiere ist und zum anderen verspricht, ein absolutes Kontrastprogramm zum ersten zu werden. Denn mit Hans "Skoulaman" van Kroonenburg und Stephan Whitlan stehen zwei 'Feinmechaniker' der elektronischen Musik als nächstes auf dem Programm.

Es liegt noch der Bühnennebel vom letzten Konzert in der Luft, als Ron Boots etwas zu diesem neuen Duo erzählt. Gerade Skoulaman hat in diesem Jahr in Deutschland durch seine beiden "Grillfest-Konzerte" deutlich an Bekanntheit und Beliebtheit gewonnen. Und Hans hat mit seiner spontanen Zusammenarbeit mit Ron Boots (Mitschnitt gerade heute  veröffentlicht) gezeigt, dass er auch auf andere Musiker eingehen kann. Eine ähnliche Fähigkeit stellt seit Jahren Stephan Whitlan immer wieder unter Beweis: Sei es solo, mit John Dyson bei Wavestar II, oder mit Ron Boots: Ein immer gern gesehener Partner auf der Bühne, der ein breites Spektrum an Stilen beherrscht und sich dabei sowohl einfügen als auch eigene Impulse geben kann. Man darf also gespannt sein, wohin sich die Sache in der folgenden knappen Stunde entwickeln wird...

...vorher scheint es jedoch noch ein technisches Problem zu geben.
Aus der nebligen Dunkelheit der Bühne tauchen zwei Herren mit Warnwesten und Helmen auf. Nur ihre Stirnlampen beleuchten die Instrumente, was eigentlich jetzt benutzt werden sollten. So sehen also elektronische Instrumente aus? Ach, die drücken ja doch nur ein paar Knöpfchen, diese  sogenannten Musiker, "everyone could do it". Glaubst Du mir nicht? Probieren wir's doch mal aus, so lange die Musiker noch nicht da sind...

elive2022_18.jpg

Het begin is zoals je van Elektronische Maschine mag verwachten: krachtig, met ritmes die het geluidssysteem van het CKE op de proef stellen, maar toch ruimte laten voor de melodielijnen. Daarnaast minimalistische teksten en absoluut dansbaar. Zo had een klassiek EM-kwartet uit Düsseldorf kunnen klinken als het de muziektrends van de laatste decennia had gevolgd. Een beetje "Kraftwerk" zit er natuurlijk in het muzikale DNA, zelfs de Duitse teksten zijn er een toespeling op. Maar Elektronische Maschine is up-to-date, wat ook blijkt uit het feit dat ze ook buiten "onze EM-scene" worden geboekt.

Op de beginnerstrack, maar ook op de daaropvolgende klassieker "Electro Feelings", houdt het kwartet rond Richard de Boer zich nog wat in met hun toneelvoorstelling. Ze blijven ook achter de toetsenborden om af te rekenen met de Covid-pandemie (Vergeet a.u.b. geen mondkapjes!). Hopelijk hebben we de pandemie achter ons, en met "Freiheit" komt het echt op gang: het eerste drum duo bereidt ze voor op de storm op de top, en er is genoeg vaart voor het eerste hoogtepunt, namelijk "Trance Metal" met de zelf geconstrueerde handdrums. Het is nauwelijks mogelijk om met foto's de indruk vast te leggen van zo'n goed geoefende en gecoördineerde choreografie.

De vier gunnen ons en zichzelf even rust in "Energie", maar ook hier blijft duidelijk dat macht, strijd en kracht de centrale onderwerpen zijn waar de muziek van Elektronische Maschine over gaat. Nu mag ook de "Kinski" het publiek een beetje bang maken met zijn alarmerende bewegingen, en het duurt niet lang voordat de actie zich weer voor de keyboards afspeelt in plaats van erachter. Deze keer worden de kant-en-klare mini-toetsenborden gebruikt - wie herinnert zich nog de muzikanten met rekenmachines in hun handen?

Het uiteindelijke nummer "Tanzen mit Computer" lijkt bijna een beetje op een chillout-track om weer terug te keren naar de normale bedrijfstemperatuur. Had dat het moeten zijn? Nee, er zit nog genoeg energie in de batterij voor een kleine toegift op het podium. "Kampfmaschine" zegt het nog eens duidelijk: waar "Elektronische Maschine" op staat, zit er altijd kracht in en wordt alles tot op de laatste watt gegeven - ook vandaag in het CKE, met nog een "Energy" aan het einde.

De volgende pauze is kort, want die duurt maar een half uur. Het team van Ron zal het nodig hebben om het podium op te zetten voor de volgende acts. En wij hebben nu even wat tijd om na het eerste concert wat af te koelen en de eerste bonnen om te zetten in eten en drinken. Maar wacht, we hebben de overgebleven cd-kramen niet eerder van dichterbij kunnen bekijken. De grootste hiervan heeft natuurlijk Ron's eigen Groove-label, zoals gebruikelijk bij E-Live of E-Day met een paar nieuwe releases. Maar ook anderszins is het uitgebreide assortiment geschikt om je eigen cd-verzameling compleet te maken. Af en toe koopt Ron ook privé-cd-collecties, zodat er altijd eenmalige exemplaren te vinden zijn van oude albums die al lang niet meer worden gedrukt. En als je wensen groter zijn dan je portemonnee: geen probleem, want bij Groove kun je ook met pinpas betalen...

Lamberts Spheric Music en Remy's Deserted Island Music zijn twee andere labels waarvan het assortiment altijd de moeite waard is om nader te bekijken. Bij de verkoopstand van Manikin bood Wolfram Spyra, de hoofdact van de avond, ook een paar eigen albums aan. De 1997-versie van "Little Garden of Sounds", net uitgebracht als een 2022-versie voor Documenta? Ja graag hoor... ontbreekt nog in m'n collectie! En de eerste bezoekers staan ​​al in de rij voor het tweede concert, dat enerzijds een première is en anderzijds een absoluut contrast belooft te worden met het eerste. Want met Hans "Skoulaman" van Kroonenburg en Stephan Whitlan staan er ​​twee 'precisiemechanica' van de elektronische muziek op het programma.
 
De podiumnevel van het eerste concert hangt nog in de lucht als Ron Boots iets vertelt over dit nieuwe duo. Vooral Skoulaman heeft dit jaar veel bekendheid en populariteit gekregen dankzij zijn twee "Grillfest Concerts" in Duitsland. En met zijn spontane samenwerking met Ron Boots (een opname die vandaag net is verschenen) heeft Hans laten zien dat hij ook op andere muzikanten kan inspelen. En Stephan Whitlan heeft jarenlang keer op keer een soortgelijk vermogen gehad, of het nu solo was, samen met John Dyson bij Wavestar II, of met Ron Boots. Een altijd welkome partner op het podium, die een breed scala aan stijlen beheerst en zowel kan inpassen als zijn eigen impulsen kan geven. Het zal dus interessant zijn om te zien hoe de zaken zich het komende uur zullen ontwikkelen...

Maar daarvoor lijkt er een technisch probleem te zijn. Twee heren met veiligheidsvesten en helmen komen tevoorschijn uit de mistige duisternis van het podium. Alleen hun koplampen verlichten de instrumenten, die nu eigenlijk gebruikt zouden moeten worden. Dus zo zien elektronische instrumenten eruit? Oh, ze drukken maar op een paar knoppen, deze zogenaamde muzikanten, "everyone could do it". Geloof je me niet? Laten we het eens proberen nu de muzikanten er nog niet zijn...

ckeeindhoven02.jpg

Unter den Helmen verbergen sich natürlich Stephan und Hans, und die Vermutung liegt nahe, dass dieser kleine Sketch seinem Hirn entsprungen ist - Stephan ist auch ansonsten dafür bekannt, sich selber nicht immer ganz so bierernst zu nehmen. Der Nebel lichtet sich, die Baustellenkluft wird abgelegt und das neue Duo beginnt mit seiner "Arbeit". Dass hier alles live gespielt und nichts auf Knopfdruck abgefahren wird, das hatte Ron schon versprochen. Und es klingt auch wirklich "handgemacht":
Sphärige Klänge liefern einen tollen Kontrast zum ersten Konzert. Hans steigt ganz behutsam mit seinen Sequenzen ein, und Stephan legt ein improvisiertes Solo dazu. Das ist in der Tat alles live und analog, hier testen zwei Könner einfach mal ganz locker aus, was denn so geht. Und man scheint sich gleich auf Anhieb zu verstehen.

Für Track Nummer zwei schaut Stephan kurz auf seinen Spickzettel: Wir hatten doch etwas vorbereitet, aber was war das noch? Kopfkratzend legt er ihn wieder zur Seite, es ist ja auch egal, wir machen einfach so weiter. Der Sound wird härter und experimenteller, so als müssten Stephan und Hans erstmal wieder in die Spur zurück finden. Das klappt selbstredend, das Klangbild wird immer dichter und die Sequenzen gewinnen an Fahrt. Das macht den beiden jetzt sichtlich Spaß, und auch für das Publikum kann mit in den Tunnel eintauchen: Das sind die gleichzeitig treibenden und hypnotisierenden Klänge, wie man sie von Free System Projekt kennt. Und genau wie Ruud und Marcel finden Stephan und Hans auch nicht so schnell wieder aus dem Tunnel heraus. Irgendwann meint Hans dann aber doch, es wäre genug, und legt Helm und Weste wieder an. Stephan stimmt zu, wir haben hier lang genug an den Knöpfen herum gespielt: Das kann ja wirklich jeder, lass uns jetzt wieder richtige Arbeit machen.
Und weg sind sie...

...nein, Feierabend dürfen Hans und Stephan natürlich noch nicht machen: Nachdrückliche "One more!"-Rufe können nicht ignoriert werden. Stephan liefert in der Zugabe noch eines der verspielten und leichtfüßigen Solos ab, die ich so sehr an ihm mag. Die Premiere von "Skoulaman and Stephan Whitlan" war auf jeden Fall ein voller Erfolg, und es bleibt nur noch ein Wunsch: Dass das eben gespielte für die Nachwelt aufgezeichnet wurde und alsbald auf Tonträger erhältlich ist. Wir werden am Groove-Stand auf dem E-Day 2023 Ausschau  halten...

Eine gute Tradition bei E-Live und E-Day, mit der auch im CKE nicht gebrochen wird: die große Pause nach dem zweiten Konzert. Wenn Hot Dogs und ein Schälchen Suppe nicht reichen, sondern der Sinn nach Fritten oder einem "richtigen Abendessen" steht, dann ist jetzt Zeit, sich in der Stadt nach einem Restaurant umzusehen. Auch einen Schlenker wert: Das zur Zeit in Eindhoven statt findende "Glow"-Festival mit Lichtinstallationen, für die es draußen mittlerweile dunkel genug ist. So leert sich das Foyer zusehends und der "Gesprächs-Pegel" sinkt merklich ab. Lange bleibt es aber nicht still, denn jetzt ist es an der Zeit für Manorlogics zweites Konzert auf der kleinen Bühne. Hat Bas Broekhuis im Hauptsaal für ein eher helles Licht mit gutem Weissanteil gesorgt (für das ihn der Fotograf übrigens sehr dankbar ist!), so sind Norman van Krimpen und Dirk Nusink in ein tiefes und dunkles Blau getaucht. Was aus diesem Halbdunkel zu den Zuschauerplätzen dringt, ist dafür alles andere als zu überhören: Fette Beats und harte Sounds, die genauso in die 80er wie auch das Hier und Heute passen. Zu denen steuert Dirk - wie schon in Frühjahr in Hazerswoude - handgemachte Perkussions-Effekte bei. Einmal mehr auffallend: Seine Vorliebe für Kuhglocken, und seine Ausdauer. Wer im zweiten Konzert etwas weg geträumt ist - hier ist die Alternative zum Kaffee als Wachmacher. Wie ich im Nachhinein erfahre, haben Norman und Dirk im ersten Konzert auch eine Version von Ansgar Stocks "Porsche 911" gebracht - nun, wir werden das nächste Mal etwas früher losfahren, um nichts zu verpassen...

ckeeindhoven11.jpg

Natuurlijk verstoppen Stephan en Hans zich onder de helmen, en de veronderstelling is dat deze kleine schets uit zijn brein kwam, want Stephan staat erom bekend dat hij zichzelf niet altijd zo serieus neemt. De nevel trekt op, de bouwplaatsuitrusting wordt uitgedaan en het nieuwe duo begint aan hun werk. Ron had al beloofd dat hier alles live gespeeld zou worden en dat er niets met een druk op een knop zou gebeuren. En het klinkt ook echt handgemaakt. Sferische klanken zorgen voor een groot contrast met het eerste concert. Hans stapt voorzichtig in met zijn sequenties en Stephan voegt een geïmproviseerde solo toe. Dat is inderdaad alles live en analoog. Hier testen twee experts gewoon uit wat er aan de hand is. En ze lijken het meteen goed met elkaar te kunnen vinden.

Voor nummer twee kijkt Stephan snel naar zijn spiekbriefje: we hadden iets voorbereid, maar wat was dat? Hoofdkrakend legt hij het weer aan de kant, het maakt niet uit, we gaan gewoon door. Het geluid wordt harder en experimenteler, alsof Stephan en Hans eerst weer op de rails moeten komen. Dit werkt natuurlijk, het geluidsbeeld wordt steeds dichter en de sequenties komen in een stroomversnelling. Het is natuurlijk leuk voor de twee, en ook het publiek kan zich helemaal onderdompelen in wat er gebeurt. Dit zijn de gelijktijdig drijvende en hypnotiserende geluiden, zoals bekend van Free System Projekt. En net als Ruud en Marcel vinden Stephan en Hans ook niet zo snel de weg uit de tunnel. Op een gegeven moment vindt Hans het echter genoeg en zet hij zijn helm en vest weer op. Stephan is het ermee eens: we hebben hier lang genoeg met de knoppen gespeeld. Iedereen kan dat, dus laten we teruggaan naar het echte werk. En weg zijn ze...

Nee hoor, natuurlijk mogen Hans en Stephan er geen einde aan maken: nadrukkelijke "Nog één!"-oproepen kunnen niet worden genegeerd. In de toegift laat Stephan een van die speelse en lichtvoetige solo's horen die ik zo mooi aan hem vind. De première van "Skoulaman and Stephan Whitlan" was zeker een groot succes, en slechts één wens blijft onvervuld, namelijk dat wat zojuist gespeeld is voor het nageslacht wordt vastgelegd en zo snel mogelijk op geluidsdrager beschikbaar komt. We houden een oogje in het zeil bij de kraam van Groove op E-Day 2023...

Een goede traditie bij E-Live en E-Day die ook hier niet gebroken zal worden: de lange pauze na het tweede concert. Als hotdogs en een kom soep niet genoeg zijn en je zin hebt in patat of een uitgebreid diner, is dit het moment om de stad in te gaan en een restaurant te zoeken. Ook een omweg waard: het "Glow"-festival dat momenteel in Eindhoven plaatsvindt met lichtinstallaties, waarvoor het buiten inmiddels donker genoeg is. De foyer raakt steeds leger en het gespreksvolume neemt merkbaar af. Maar lang blijft het niet stil, want nu is het tijd voor het tweede concert van Manorlogic op het kleine podium. Terwijl Bas Broekhuis in de grote zaal voor een vrij fel licht zorgde met een flinke hoeveelheid wit (waarvoor de fotograaf trouwens zeer dankbaar is!), baadden Norman van Krimpen en Dirk Nusink in een diep donkerblauw. Wat er vanuit dit halfduister tot de toeschouwersstoelen doordringt kan niet genegeerd worden. Vette beats en harde sounds die zowel passen in de jaren 80 als in het hier en nu. Net als in het voorjaar in Hazerswoude-Rijndijk draagt ​​Dirk er handgemaakte percussie-effecten aan bij. Wederom opvallend is zijn voorliefde voor koebellen en zijn uithoudingsvermogen. Als je wegdroomt bij het tweede concert - hier is het alternatief voor koffie als oppepper. Zoals ik later verneem, voerden Norman en Dirk tijdens het eerste concert ook een versie uit van Ansgar Stock's "Porsche 911". Nou, de volgende keer komen we wat eerder om niets te missen...

DSCF000146.jpg

Ein Unterschied diese "Pausenkonzerte" zu den regulären im Saal ist,
dass immer ein wenig Kommen und Gehen herrscht - man trifft jemanden am Tisch, kommt ins Gespräch, führt das in einer ruhigen Ecke weiter, um danach zurück zu kommen und wieder ein oder zwei Tracks zu hören. Diese ungezwungene Atmosphäre, verbunden mit den vielen anderen
Fans und Musikern, die man trifft, machen einen großen Wert von Rons Events aus. Nach und nach kommen die Besucher aus der Stadt zurück und der Gesprächspegel erreicht wieder das Niveau, das wir vom Mittag schon kannten. Und ja, die ersten stellen sich schon wieder für den
Einlass an, denn man will einen guten Platz für das dritte Konzert ergattern. Das verspricht etwas besonderes zu werden: Ron greift selber in die Tasten.

Vor dem letzten E-Day im Frühjahr hatten sich Rob Papen und Ron spontan für ein Tribute-Projekt zusammen gefunden. Klaus Schulze war gerade verstorben, und seine Ideen und Werke sind auch heute noch vielen Musikern in der Szene Vorbild und Inspiration. Das "Mini-Konzert" im Frühjahr kam so gut an, dass ein Mitschnitt auf Bandcamp veröffentlicht wurde, und es hinterließ eine weitere Erkenntnis: Da geht noch mehr. In den Folgemonaten wurden weiter Sounds und Tracks ausgetauscht, bis genug Material für ein "ganzes Konzert" beisammen war. Und was trotz des schwachen blauen Lichts erkennbar ist, in das die Bühne jetzt noch getaucht ist: Da ist noch ein dritter Mann dabei, und wenn neben Rons Keyboards ein Drumset steht, dann kann das nur das von Harold van der Heijden sein.

manorlogic03.jpg

Een verschil tussen deze pauzeconcerten en de reguliere concerten in de zaal is dat het altijd een beetje een komen en gaan is. Je ontmoet iemand aan tafel, begint een gesprek, gaat verder in een rustig hoekje, komt dan terug en luistert naar nog een paar nummers. Deze ontspannen sfeer in combinatie met de vele andere fans en muzikanten die je ontmoet, maken de evenementen van Ron van grote waarde. Beetje bij beetje komen de bezoekers terug uit de stad en het gespreksvolume bereikt weer het niveau dat we al vanaf de middag kenden. En ja, de eersten bezoekers staan ​​alweer in de rij voor toelating, want ze willen een goede plaats bemachtigen voor het derde concert. Dit belooft iets bijzonders te worden, want Ron zal zelf de toetsen bespelen.

Voor de laatste E-Day in het voorjaar kwamen Rob Papen en Ron spontaan bij elkaar voor een eerbetoonproject. Klaus Schulze was net overleden en zijn ideeën en werken zijn nog steeds een rolmodel en inspiratie voor veel muzikanten in de scene van vandaag. Het miniconcert in de lente werd zo goed ontvangen dat er een opname op Bandcamp werd uitgebracht. Dit leidde tot de veronderstelling dat er nog veel meer zou komen. In de maanden die volgden werden meer geluiden en tracks uitgewisseld totdat er genoeg materiaal was voor een heel concert. En wat te zien is ondanks het vage blauwe licht dat nog steeds over het podium baadt: er is een derde man, en als er een drumstel naast de keyboards van Ron staat, kan dat alleen van Harold van der Heijden zijn.

ronbbotd02.jpg

Wenn Ron selber spielt, dann kann er sich nicht selber ankündigen. In der Vergangenheit hat dann schon einmal Stephan Whitlan übernommen, und heute? Wolfram Spyra huscht kurz auf die Bühne: Nein, Du bist noch nicht dran! Heute geht es einfach so los - man kennt Ron, Rob und Harold ja, nur in dieser Formation noch nicht: die zweite Premiere des Tages. Und die legt ohne großes Vorspiel los: groß, filmisch, "viel Ron" und ein guter Teil BK&S, womit wieder die Brücke zu Klaus Schulze gebaut wäre. Aber das hier hat viel mehr Drive, alleine durch Harolds Drums.

Track Nummer zwei schaltet wieder einen Gang zurück: Chöre dominieren das Klangbild, und Harolds Perkussions-Arbeit ist deutlich feiner. Ich fühle mich ins Jahr 1976 zurück versetzt, als Klaus Schulze zusammen mit Harald Grosskopf die "Moondawn" aufgenommen hat. Aber bevor es zu langweilig und gleichförmig wird, dreht sich wieder der Wind und verwandelt das Stück zu einer Dance-Nummer. Leider ist zum Tanzen zu wenig Platz, hoffen wir also auch hier auf ein CD-Release des Mitschnitts.

Im dritten Titel dann der zweite Anlauf, den Fuß vom Gas zu nehmen: ein verträumt-minimalistischer Einstieg, dem sich dann auch die Sequenz anpasst. Das bildet die Basis für eines jener Soli, die man von Ron kennt, und in denen er selber zu versinken scheint. Es dauert lange, bis er wieder daraus auftaucht, und jetzt ist es auch an der Zeit, die ausgelassene Einführung nachzuholen: Der Aufhänger dieses Projekts kommt noch einmal zur Sprache, und nach zwei Dritteln von E-Live ist auch einmal Gelegenheit, sich bei den "Mitarbeitern" für das bisher geleistete zu bedanken: Bei Bas Broekhuis fürs Licht, das hat man ja selber organisieren und aufbauen müssen, und natürlich beim Catering-Team. Es hat alles bisher prima geklappt, obwohl hier deutlich mehr Eigenleistung zu erbringen ist als in "De Enck" oder im NatLab.

Ein letztes Stück im Anschluss: Jetzt ist der Einfluss von Klaus Schulze überdeutlich, mir kommen spontane Assoziationen mit "The Beat Planante". Das könnte eine weiter entwickelte Version des Tracks von Frühjahr sein. Und es war auch schon die Zugabe. Die Musiker liegen sich in den Armen über das gelungene Projekt. Aber mal am Rande bemerkt: Hat irgend jemand daran gezweifelt, wenn Ron Boots etwas in die Hand nimmt?
Der einzige Kritikpunkt, den man danach hört: Da hat ja Frank Dorittke gefehlt!

Ein letztes Mal leert sich der Saal des CKE. Wir setzen die letzten Märkchen um, während drinnen die Bühne für Wolfram Spyra frei geräumt wird. Jetzt, wo die Instrumente aller früheren Acts abgebaut sind, wirkt sein Aufbau fast ein wenig verloren, und der Fotograf in mir würde es begrüßen, wenn man ihn ein wenig nach vorne in Richtung Bühnenrand gezogen hätte. Solche Aktionen hat man ganz früher in Oirschot gemacht, aber die sind nicht immer "unfallfrei" verlaufen und haben dann die eine oder andere Verzögerung verursacht - E-Live 2022 ist bisher im Zeitplan.

ronbbotd09.jpg

Als Ron gaat spelen, wil hij zichzelf niet aankondigen. Vroeger werd dit soms gedaan door Stephan Whitlan, maar vandaag? Wolfram Spyra haast zich het podium op... "Nee hoor, jij bent nog niet aan de beurt!" Vandaag begint het gewoon zo - je kent Ron, Rob en Harold, maar alleen nog niet in deze formatie. Dus de tweede première van de dag! En het begint zonder veel prelude: geweldig, filmisch, veel van Ron en een flink deel BK&S, wat de brug naar Klaus Schulze weer zou slaan. Maar dit heeft veel meer drive alleen al van de drums van Harold.

Track nummer twee schakelt weer een versnelling lager: koren domineren het soundscape en Harolds percussiewerk is merkbaar subtieler. Ik voel me teruggevoerd naar 1976, toen Klaus Schulze "Moondawn" opnam samen met Harald Grosskopf. Maar voordat het te saai en eentonig wordt, draait de wind weer en verandert de track in een dansnummer. Helaas is er niet genoeg ruimte om te dansen, dus we hopen ook hier op een cd-release van de opname.

In het derde nummer dan de tweede poging om je voet van het gaspedaal te halen: een dromerig, minimalistisch begin, waar de sequentie zich vervolgens op aanpast. Dit vormt de basis voor één van die solo's die men kent van Ron en waarin hij zelf lijkt weg te duiken. Het duurt lang voordat hij eruit komt, en nu is het tijd om ook de weggelaten introductie in te halen, namelijk het uitgangspunt van dit project komt weer aan bod, en na tweederde van E-Live is er ook gelegenheid om de medewerkers te bedanken voor wat ze tot nu toe hebben gedaan. Bij Bas Broekhuis voor het licht, want dat moest men zelf organiseren en opzetten... en natuurlijk aan het cateringteam. Alles is tot nu toe goed gelukt, hoewel hier veel meer werk aan de winkel is dan in het Theater De Enck of in het NatLab.

Een laatste nummer achteraf, waar de invloed van Klaus Schulze meer dan duidelijk is, heb ik spontane associaties met "The Beat Planante". Dit zou een geëvolueerde versie van de track uit het voorjaar kunnen zijn. En het was al de toegift. De muzikanten omhelzen elkaar en zijn blij met het succesvolle project. Maar even terzijde, twijfelde iemand eraan toen Ron Boots iets deed? Het enige puntje van kritiek dat men achteraf hoort: Frank Dorittke ontbrak!

De evenementenhal loopt nog een laatste keer leeg. We zullen de laatste bonnen opgebruiken terwijl het podium wordt vrijgemaakt voor Wolfram Spyra. Nu de instrumenten van alle voorgaande acts weg zijn, voelt het podium bijna een beetje verlaten aan, en de fotograaf in mij zou het op prijs stellen als de instrumenten een beetje naar de voorkant van het podium zouden worden verplaatst. Vroeger werden dit soort acties in Oirschot gedaan, maar die liepen niet altijd goed en zorgden dan voor de een of andere vertraging... En E-Live 2022 ligt tot nu toe op schema.

spyra04.jpg

Rons Einführung gerät kurz und knackig, denn eigentlich sollte jede(r) Wolfram kennen, so lange ist er schon im "Geschäft". Und wer ihn noch nicht kennt, lernt ihn jetzt kennen, ganz besonders den eigenen Sound, den "der Spyra" über die Jahre entwickelt hat. Wer den noch nicht kennen sollte, lernt ihn jetzt kennen: Da sind schon Sequenzen, aber es geht weit über die Schule einer deutschen Großstadt hinaus (die mittlerweile Wolframs Heimat ist): Sie sind mit Wärme und Emotion aufgeladen, so wie es nur der Spyra hinbekommt. Meine Assoziation ist immer wieder ein funkelnder Kristall, in dessen Spiegelungen man sich verlieren kann. Wolfram hält aber den Kurs, während er zwischen den Keyboards seiner Burg hin- und her-rotiert und einen Teil davon über einen Breath-Controller steuert.

Genug geträumt? Gut, dann kommt jetzt etwas filmisches, von der "Sequest", aber "in a more rocky form". Nachdem das geschafft ist, wird es ein wenig persönlich: das kommende Album wird Wolfram den Kindern der Ukraine widmen. Das aktuelle Weltgeschehen geht auch einem Künstler und Musiker nicht spurlos vorbei, gerade wenn die eigene Frau aus der Ukraine stammt. Wir hören als Vorschau den klassischen Spyra-Sound, hinterlegt mit Zitaten von "Großen" der Weltgeschichte. Die reichen auch schon einmal bis in die Zeit des Kalten Krieges zurück, zum Beispiel Ulbrichts berühmtes Statement zum Mauerbau - alles hat seine Vorgeschichte, und ganz besonders das, was sich gerade bei unseren östlichen Nachbarn abspielt. Das sollte man auch an so einem Tag wie heute in Eindhoven nicht in Vergessenheit geraten.

Mit diesem kleinen Rücksturz in die Gegenwart endet das letzte Konzert, aber - es endet natürlich noch nicht. Auch hier verhallen die Rufe nach einer Zugabe nicht ungehört. "Future of the Past" hat Wolfram noch in petto, auch ein halb ausgefallener Breath-Controller ist kein Hindernis - falls sich jemand über die merkwürdige Haltung dieses Geräts am Schluss wundert...

Ohne Umarmung durch kommt auch der letzte Act des Tages nicht von der Bühne. Ron Boots hat es mal wieder geschafft, trotz der Widrigkeiten ein denkwürdiges Event auf die Beine zu stellen - mit viel Herz, Engagement und Unterstützern. Es bleibt jetzt nur noch zu wünschen, dass das CKE uns als Spielort länger erhalten bleiben wird als sein Vorgänger. Ach ja, und ein klitzekleines Problem muss Ron beim nächsten Mal doch noch adressieren: In einer Viertelstunde endet im nahegelegenen Fußball-Stadion das Heimspiel des PSV Eindhoven. Man macht sich entweder jetzt sofort auf den Heimweg, oder wartet noch eine gute halbe Stunde, bis die Fußball-Fans die Stadt verlassen haben. Das ist natürlich nur eine witzige Randnotiz an einem ansonsten rundum gelungenen Tag. Aber nachdem Kapitän Boots mit E-Day und E-Live bereits in den letzten Jahren alle Klippen erfolgreich umschifft hat, trauen wir ihm zu, dass er auch das noch hinbekommt. In diesem Sinne freuen wir uns auf einen E-Day 2023 - wieder im CKE in Eindhoven!

spyra12.jpg

Ron's inleiding is kort en krachtig, want iedereen zou Wolfram moeten kennen, hij zit tenslotte al heel lang in de showbusiness. En als je hem nog niet kent, kun je hem nu leren kennen, vooral zijn eigen geluid dat "der Spyra" in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Er zijn sequenties, maar het gaat veel verder dan de school van een grote Duitse stad, die ondertussen Wolframs huis is. Ze zijn geladen met warmte en emotie zoals alleen de Spyra dat kan. Mijn associatie is altijd een sprankelend kristal in wiens reflecties men zich kan verliezen. Wolfram blijft echter op koers, terwijl hij tussen de toetsenborden van zijn burcht draait en een deel ervan bestuurt met een Breath-Controller.

Genoeg gedroomd? Nou, dan komt er iets filmisch aan, uit de "Sequest", maar in een meer rockachtige vorm. Daarna wordt het een beetje persoonlijk: Wolfram zal het aankomende album opdragen aan de kinderen van Oekraïne. Actuele wereldgebeurtenissen drukken ook hun stempel op artiesten en muzikanten vooral als de echtgenote uit Oekraïne komt. We horen het klassieke Spyra-geluid als voorproefje, ondersteund door citaten van bekende persoonlijkheden uit de wereldgeschiedenis. Ze gaan ook terug naar de tijd van de Koude Oorlog, bijv. de beroemde uitspraak van Ulbricht over de bouw van de Muur - alles heeft een geschiedenis, en vooral wat er nu bij onze oosterburen gebeurt. Dat zou zelfs op een dag als vandaag in Eindhoven niet vergeten moeten worden.

Het laatste concert eindigt met dit kleine terug naar het heden, maar - het houdt natuurlijk nog niet op, want ook hier blijft de roep om een ​​toegift niet onbeantwoord. Wolfram heeft nog steeds "Future of the Past" achter de hand, zelfs een half mislukte Breath-Controller is geen obstakel - voor het geval iemand zich afvraagt ​​wat de vreemde houding van dit apparaat aan het einde is...

Zelfs de laatste act van de dag verlaat het podium niet zonder een knuffel. Ondanks de ongunstige omstandigheden heeft Ron Boots er weer in geslaagd om met veel passie, inzet en enthousiaste supporters een memorabel evenement neer te zetten. Het is alleen maar te wensen dat het CKE als locatie langer bij ons blijft dan zijn voorganger. Oh ja, en er is een klein probleem dat Ron de volgende keer nog moet aanpakken, want de thuiswedstrijd van PSV Eindhoven eindigt over een kwartier in het nabijgelegen voetbalstadion. Dus je vertrekt meteen of wacht een dik half uur tot de voetbalfans de stad verlaten. Dat is natuurlijk maar een grappige opmerking op een verder allround geslaagde dag. Maar nadat Captain Boots met E-Day en E-Live de afgelopen jaren met succes alle afgronden heeft genavigeerd, vertrouwen we erop dat hij dat nog wel kan. Met dit in het achterhoofd kijken we uit naar een E-Day 2023, liefst weer in het CKE van Eindhoven!

Zurück zum Seitenanfang                         Zurück zur Übersicht