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Der Name kommt von Frozen Light (Licht ohne Bewegung, toter Raum), ist aber auch eine Ode an Edgar Froese, der zusammen mit verschiedenen anderen deutschen Pionieren in den 70er Jahren die elektronische Musik prägte. Die Musik von Phrozenlight kann als klangliche Metapher für die Harmonie der Sphären und chaotischen Fraktale gesehen werden. Die musikalische Handschrift von Phrozenlight bietet daher ein hartnäckiges, fast filmisches Ambiente zum Erträumen. Phrozenlight lässt sich von der elektronischen Berliner Schule, der Cosmic Ambient Music, inspirieren. Eine musikalische Reise durch verschiedene Stimmungen und Atmosphären.
Bert fing 1995 aus dem einfachen Grunde an Musik zu machen, weil in den 80er und 90er Jahren die Musik, die er mag, immer kürzer wurde, während seine Liebe der langen, langsamen Musik gewidmet ist. Als er begann, benutzte er viel Freeware wie Screamtracker, Impulstracker und Modplugtracker. Software wie Orangator und eine der frühesten Versionen von Cakewalk hatte er auch auf seinem PC.
Aber erst 1997 wurde es mit dem Buzztracker von Jeskola interessant. Hier hat man die Möglichkeit, seine eigenen Synthesizer-Klänge zu erzeugen. Du kannst auch die virtuellen Synthesizer verwenden, die zu der Zeit auftauchten, das VSTi :-)
2005/2006 lernte er Von Haulshoven kennen, und zusammen gründeten sie das Duo „Dutch Space Mission“.
Da seine Arbeit am Computer bereits ziemlich lebendig war und Von Haulshoven schon viel mit Hardware gearbeitet hatte, begann Phrozenlight ebenfalls mit Hardware-Synthesizern zu arbeiten - und sie ließen ihn nie wieder los.
Dutch Space Mission hatte mehrmals live gespielt, z.B. E-live im Jahr 2008 und in Essen.
Dutch Space Mission hat dann das Projekt Band1971 ins Leben gerufen, wo Leonardo Soundweaver dann auch dran teilhaben würde.
Bert startete auch selbst eine Live-Veranstaltung, basierend auf einem "Traum" von Von Haulshoven, genannt "Cosmic Grunn".
Allerdings gab es 2016 Meinungsverschiedenheiten, sodass Bert keine Möglichkeit sah, mit den beiden Bands weiterzumachen, und er konzentrierte sich ausschließlich auf seine Solokarriere.
Im Jahre 2018 kamen Leonardo und Bert wieder miteinander in Kontakt und fanden, dass das Live-Event einen Nachfolger kriegen sollte: Electric Spectrum Experience.
Da einer von den Künstlern nicht teilnehmen konnte, gab es mehr Handlungsspielraum. Das Duo Phrozenweaver wurde ins Leben gerufen, mit der Absicht, dass sich dieses Projekt neben ihren Soloarbeiten weiterentwickeln wird.
Phrozenlight is een muzikaal project van Bert Hülshoff, gestart medio 1995.
De naam komt van Frozen Light (licht zonder beweging, dead space), maar is ook een ode aan Edgar Froese de man die samen met diverse andere Duitse pioniers de elektronische muziek in de jaren 70 gestalte gaven. Phrozenlight’s muziek kan worden gezien als een sonische metafoor voor harmonie van de sferen en chaotische fractals. De muzikale signatuur van Phrozenlight biedt daarom een aanhoudende, bijna filmische ambiance om op te kunnen dromen. Phrozenlight haalt zijn inspiratie met name uit de elektronische Berlijn School, de Kosmische ambient muziek. Een muzikale reis door verschillende stemmingen en sferen.
Bert begon in 1995 muziek te maken omdat in de jaren 80 en 90 de muziek waar hij van hield steeds kortere nummers werden, terwijl zijn liefde juist de lange langzaam voortgaande muziek omvatte.
Toen hij begon gebruikte hij veel gratis software zoals Screamtracker, Impulstracker en Modplugtracker. Ook software als Orangator en één van de vroegste versies van Cakewalk stond op zijn PC.
Maar eigenlijk werd het pas in 1997 interessant met de Buzztracker van Jeskola. Hier had je de vrijheid om je eigen synthesizerklanken te maken.
Ook kon je de toen in opkomst komende virtuele synthesizers gebruiken, de VSTi 😉
In 2005/6 leerde hij Von Haulshoven kennen en samen gingen zij het duo Dutch Space Mission vormen.
Aangezien het werken met de computer live nogal al tegen viel en Von Haulshoven toen al veel met hardware werkte is Phrozenlight ook begonnen met hardware synthesizers… en is daar nooit meer vanaf gekomen.
Dutch Space Mission heeft verschillende malen live gespeeld bij b.v. E-live in 2008, en in Essen.
Uit Dutch Space Mission ontstond op een gegeven moment Band1971 doordat Leonardo Soundweaver mee ging doen.
Bert ging toen ook zelf een live event starten, gebaseerd op een “droom” van Von Haulshoven, genaamd “Cosmic Grunn”
Echter in 2016 zorgde een meningsverschil dat Bert geen mogelijkheid meer zag om verder te gaan met beide bands. En ging zich volledig focussen op zijn solocarrière.
In 2018 hebben Leonardo en Bert samen weer contact gekregen, en vonden samen dat het live-event een opvolger moest krijgen in 2018: Electric Spectrum Experience.
Doordat één van de artiesten niet mee kon doen, en er speelruimte vrij kwam heeft het duo Phrozenweaver opgestart. Met de bedoeling dat deze band zich verder gaat ontwikkelen naast hun solowerk.
Die Stücke von AE van Elst Projects sind atmosphärische Instrumentalthemen, die die Fantasie anregen. Ihre Kompositionen beginnen oft mit einem einzigartig gestalteten Klang-Design, der sie dazu inspiriert, eine Schicht nach der anderen hinzuzufügen, was zu einem vollständigen Gesamtwerk führt.
Man könnte diesen Kompositionsstil mit dem Schreiben verschiedener Parts vergleichen, ähnlich wie bei der klassischen Musik für ein großes Orchester.
AE van Elst Projects verwendet sowohl analoge Synthesizer als auch virtuelle Instrumente und kombiniert somit Old School mit den neuesten Techniken der Synthesizer-Welt.
Sie widmen ihren Kompositionen große Aufmerksamkeit und durchlaufen eine Reihe von Phasen, wie zum Beispiel das Erstellen einer Demo (Eelco oder Arjan), das Festlegen der Struktur, das Begutachten und wiederholte Anpassen, das Mischen und Mastern.
Durch diesen Reifeprozess gelangen sie zu der höchstmöglichen Qualität.
De songs van AE van Elst Projects zijn sfeervolle instrumentale thema’s die tot de verbeelding spreken.
Hun composities beginnen vaak met een uniek gemaakt geluid (ontwerp) dat hen inspireert om laag na laag toe te voegen, hetgeen tot een complete compositie leidt.
Je kunt deze stijl van componeren vergelijken met het schrijven van verschillende partijen zoals bij klassieke muziek voor een voltallig orkest.
AE van Elst Projects maakt gebruik van zowel analoge synthesizers als virtuele instrumenten en combineren old school met de nieuwste technieken in de synthesizerwereld.
Zij besteden veel aandacht aan hun composities en doorlopen daarbij een aantal stadia zoals het maken van een demo (Eelco of Arjan), de structuur bepalen, herhaaldelijk beoordelen en aanpassen, mixen en masteren.
Door middel van dit groeiproces streven zij naar de wordt de hoogst haalbare kwaliteit.
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