E-Day Festival 2025
Festivalbericht
E-Day 2025
Datum: 31-05-2025
Lokalität:
De Stoelendans
De Loop 67
5688 DJ Oirschot
Quellangaben:
Originaltext in Deutsch: Alfred Arnold, geschrieben für empulsiv
Niederländische Übersetzung: Harald Gramberg
Fotos im Text: Afred Arnold

Mit gleich drei Events hatte Ron Boots im letzten Herbst die neue und zugleich alte Spielstätte in Oirschot wieder in den Terminkalender des EM-Fans eingeführt. 'De Enck' hat einen neuen Betreiber und hört jetzt auf den Namen 'De Stolendans', ansonsten bleibt aber (fast) alles gleich: Das Foyer, der große Saal fasst nach wie vor über 300 Zuschauer, und seine Qualität als Treffpunkt von Musikern und Fans aus den Niederlanden und allen umliegenden Ländern ist beim Umzug erhalten geblieben. Einige Besucher hatten noch dem CKE ob der besseren Anbindung mit öffentlichen Verkehrsmitteln nachgetrauert, aber solchen Problemen konnte Ron erfolgreich mit dem Angebot eines kleinen privaten Shuttle-Dienstes begegnen.
Afgelopen najaar voegde Ron Boots de nieuwe en tegelijk oude locatie in Oirschot weer toe aan de agenda van de EM-fans met drie evenementen. 'De Enck' heeft een nieuwe eigenaar en heet voortaan 'De Stolendans', maar verder blijft (bijna) alles hetzelfde: de foyer, de grote zaal, die nog steeds plaats biedt aan ruim 300 toeschouwers, en de kwaliteit als ontmoetingsplek voor muzikanten en liefhebbers uit Nederland en alle buurlanden is door de verhuizing behouden gebleven. Sommige bezoekers betreurden het verlies van het CKE vanwege de betere aansluiting op het openbaar vervoer, maar Ron kon dergelijke problemen succesvol aanpakken door een kleine, privé-pendeldienst aan te bieden.
So ließen sich denn auch die Zahlen für den diesjährigen E-Day gut an: Gut 250 verkaufte Tickets konnte Ron kurz vor dem Termin am letzten Tag des Mai vermelden. Zusammen mit ein paar kurz Entschlossenen, die ihr Ticket an der Tageskasse lösten, würde der Saal dieses Mal also vielleicht nicht bis auf den allerletzten Platz ausverkauft sein, aber die Veranstaltung würde wirtschaftlich ohne Zweifel deutlich im 'grünen Bereich' liegen.
Und in der Tat, als wir - relativ knapp vor Beginn - in Oirschot eintreffen, ist das Foyer mehr als gut mit Besuchern gefüllt, und die Luft voll von ihren Stimmen. An die neue Raumaufteilung hat man sich mittlerweile gewöhnt: Der größere Thekenbereich verschiebt alle CD-Stände bis auf den von Groove selber (an so einem Tag natürlich der größte...) etwas an die Seite. Leicht gedrängt, aber gut besucht finden sich hier die Stände einiger weiterer EM-Labels. Bei Remy und Peter Dekker steht natürlich das in diesem Monat geplante Konzert im Planetarium Brüssel im Fokus. Bei Lamberts Spheric-Label sind nicht nur spannende Neuerscheinungen, sondern auch interessante Wiederver-
öffentlichungen zu sehen und zu hören. Robert Schroeders 1981er-Album 'Mosaique' ist zum Beispiel jüngst neu erschienen. Last, but not least, sind von den 'Manikin 5' immerhin derer vier anwesend und präsentieren alle neuen und noch vorrätigen Alben. Sie stehen sicher auch noch ein wenig unter dem Eindruck des Events in Onstwedde Mitte des Monats. Aber der Blick geht in Richtung Zukunft: Auf das, was an Auftritten in diesem Jahr noch kommen wird.
Dus het aantal bezoekers op E-Day van dit jaar was dan ook goed: Ron kon melden dat hij vlak voor de deadline op de laatste dag van mei zo'n 250 kaartjes had verkocht. Samen met een aantal mensen die op het laatste moment besloten om toch hun kaartje aan de kassa te kopen, zou de zaal deze keer misschien niet tot de allerlaatste plaats uitverkocht zijn, maar economisch gezien zou het evenement ongetwijfeld binnen de 'groene zone' vallen.
En inderdaad, als we in Oirschot aankomen - relatief kort voor begin - is de foyer meer dan goed gevuld met bezoekers, en de lucht is vervuld van hun stemmen. Men is inmiddels gewend aan de nieuwe indeling, want door de grotere barruimte zijn alle CD-stands verplaatst, behalve die van Groove (de grootste op een dag als deze, natuurlijk). De stands van enkele andere EM-labels zijn wat krap, maar wel goed bezocht. Voor Remy Stroomer en Peter Dekker ligt de focus natuurlijk op het concert dat deze maand in het Planetarium Brussel gepland staat. Op het Spheric-label van Lambert vindt je niet alleen opwindende nieuwe uitgaven, maar ook interessante heruitgaven. Zo werd het album 'Mosaique' van Robert Schroeder uit 1981 onlangs opnieuw uitgebracht. Tot slot zijn er vier van de 'Manikin 5' aanwezig en ze presenteren alle nieuwe en nog verkrijgbare albums. Waarschijnlijk zijn ze nog een beetje onder de indruk van het evenement in Onstwedde halverwege de maand. Maar men kijkt alvast vooruit: naar welke optredens er dit jaar nog komen.
Auch einige Musiker präsentieren sich zwischen den Label-Ständen: Arjan und Eelco van Elst können in ihrer - aus unserer Sicht - noch eher kurzen - Karriere bereits einige Alben-Veröffentlichungen vorweisen und haben gerade den nächsten Live-Auftritt auf dem Schallwende-Grillfest 'klar gemacht'. Robert Marselje ist seit einigen Jahren wieder aktiver und präsentiert seine aktuellen Werke heute persönlich. Was mich als Aachener besonders freut: Ralf Gülpen alias 'TiRa' ist aus Kerkrade angereist und hat sein brandneues Album 'Time Travel' im Gepäck, eine Zusammenarbeit mit der Aachener Sängerin Missi Wainwright.
Dass man zwischen unter all den Ständen auch noch Stefan Erbe finden würde, dass hätte uns eigentlich schon ein Wagen mit dem Kennzeichen "EN-..." auf dem Parkplatz verraten können. Sein jüngstes Album 'Metamorphosys' ist mittlerweile auch physisch erhältlich. Der Leuchtsockel, auf dem es heute präsentiert wird, stammt mit Sicherheit aus Frau Erbes 3D-Drucker (und ist nicht verkäuflich...). Und auch bei Stefan stehen für dieses Jahr noch einige Live-Termine auf dem Kalender...
...Termine sind aber das Stichwort, denn gleich neben den CD-Ständen hängt an einer Säule der heutige 'Fahrplan' aus. Was dabei ins Auge fällt: Icing Wolf's Auftritt im kleinen Saal vor dem ersten Konzert ist ausgestrichen. Hatte Monika eine Panne, oder steckt sie irgendwo auf der Autobahn im Stau fest? Leider sind in diesem Moment keine weiteren Informationen in Erfahrung zu bringen, und ein Gong erinnert just in diesem Moment daran, sich zum Einlass im großen Saal anzustellen.
Keinen Moment zu früh: Um 10 Minuten vor 14 Uhr öffnet sich die Tür. Zumindest beim ersten Act im großen Saal gibt es also keine Probleme, die einen Beginn verzögern könnten. Nach der Begrüßung und den 'Formalia', die Ron wie üblich in drei Sprachen (mit abnehmender Ausführlichkeit) vorträgt, geht er kurz auf den ersten 'Aktiven' des Tages ein: Hinter dem Projekt 'WEGA' steht Alexander Hardt aus Köln. Ron hat ihn vor anderthalb Jahren auf dem EM-Breakfast in Bochum kennen gelernt, und hatte ihn seitdem auf der eigenen 'Wunschliste'. Von seinem vergleichsweise minimalistischem Setup sollte man sich nicht täuschen lassen. Dieser Aufbau - ein Modularsystem, ein ARP Odyssey, Bildschirm und noch ein paar weitere kleinere Kästchen - ist mir wohl vertraut, damit ist er auch im Februar in den Solinger Güterhallen aufgetreten. Der wichtige Unterschied: Heute steht er solo auf der Bühne und hat keinen Gitarristen mitgebracht.
Ook enkele muzikanten presenteren zich tussen de stands van de labels: Arjan en Eelco van Elst hebben in hun - naar onze mening - nog vrij korte carrière al meerdere albums uitgebracht en hebben net hun volgende liveoptreden op de 'Schallwende-Grillfest' bevestigd. Robert Marselje is sinds enkele jaren weer actiever en presenteert zijn actuele werken nu persoonlijk. En wat mij als Akense inwoner bijzonder gelukkig maakt: Ralf Gülpen alias 'TiRa' is vanuit Kerkrade gekomen en heeft zijn gloednieuwe album 'Time Travel' meegenomen, een samenwerking met de Akense zangeres Missi Wainwright.
Een auto met het kenteken "EN-..." op de parkeerplaats had ons al moeten vertellen dat we Stefan Erbe tussen de kramen zouden aantreffen. Zijn nieuwste album 'Metamorphosys' is nu ook fysiek verkrijgbaar. De verlichte reclamestandaard waarop het vandaag wordt gepresenteerd, komt ongetwijfeld uit de 3D-printer van mevrouw Erbe (en is niet te koop...). En Stefan heeft dit jaar ook een aantal liveoptredens in zijn agenda staan...
...Maar data zijn het sleutelwoord, want de ‘dienstregeling’ van vandaag hangt op een zuil vlak naast de CD-stands. Wat opvalt: het optreden van Icing Wolf in de kleine zaal vóór het eerste concert is doorgestreept. Heeft Monika motorpech gehad of staat ze ergens in de file op de snelweg? Helaas is er op dit moment geen verdere informatie beschikbaar, en op datzelfde moment klinkt er een gong die ons eraan herinnert dat we in de rij moeten gaan staan om de grote zaal binnen te gaan.
Het is geen moment te vroeg, want de deur gaat om tien voor twee uur open. Er zijn dus in ieder geval geen problemen die de start van de eerste act in de grote zaal zouden kunnen vertragen. Na de inleidende toespraak en de formaliteiten, die Ron, zoals gebruikelijk, in drie talen (met afnemende details) presenteert, richt hij zich kort tot de eerste activist van de dag: Alexander Hardt uit Keulen, de man achter het project 'WEGA'. Ron ontmoette hem anderhalf jaar geleden tijdens het 'EM-Breakfast' in Bochum en had hem sindsdien op zijn lijstje staan. Laten we ons niet misleiden door een relatief minimalistische setup. Deze opstelling - een modulair systeem, een ARP Odyssey, een scherm en nog een paar kleinere dingen - is mij best bekend, omdat deze in februari in de 'Solinger Güterhallen' werd gebruikt. Het belangrijke verschil is dat hij vandaag solo op het podium staat en heeft hij geen gitarist meegenomen.
Und auch der Einstieg in den Tag ist heute ein ganz anderer: Alexander zaubert Flächen und Sequenzen aus seinem Modularsystem und verwebt sie in einer Art und Weise, dass den Fans der 70er-Jahre Musik ganz warm ums Herz werden dürfte. Ich fühle mich bei diesem ersten Track an "Crystal Lake" und dessen Spannungsbogen erinnert: Leise anfangen, und dann immer mächtiger und hypnotischer werden, um uns dabei tiefer und tiefer in das Thema hinein zu ziehen. Die Länge des Einsteigers ist dazu passend gewählt, und über dessen ganze Dauer wahrt Alexander seine musikalische Eigenständigkeit.
Nun sind wir quasi im Tunnel, wo führt der uns hin? Eine Weile noch weiter auf die Pfade klassischer, von Sequenzen getragener EM. In zweiten Titel werden sie zunehmend komplexer und vielschichtiger, so als möchte Alexander unsere Aufmerksamkeit wieder ein wenig anregen. Einen weichen Übergang zum dritten Titel kann er aber dann doch nicht liefern: 'Reboot' wäre der passendere Begriff, und wir sind jetzt eher bei TD der 80er und ihren Soundtracks aus diesem Jahrzehnt angekommen. Das große Panorama wird aufgespannt, Emotionen kann man erspüren und die Energie der Sounds strebt dem Höhepunkts zu, wo sie sich mit einem Knall entlädt.
So wie im Film auch, braucht der Konsument nach einem Höhepunkt eine kleine emotionale Atempause, und so lässt Alex es erst einmal wieder etwas weniger aggressiv angehen. Passend dazu taucht die Lichtregie ihn in blaues Licht. "My last one" verkündet er, und dass der etwa 20 Minuten dauern würde. Wir bleiben gefühlt im Reich der Soundtracks. Die Klänge bleiben wuchtig, aber kontinuierlich und eingängig. Es wird ein Titel zum Wegdösen, so passend wie gefährlich für den frühen Nachmittag. Denn die Schwelle zwischen Dösen und Einschlafen ist ja nur eine kleine, und wie hatte Ron in seiner Einleitung erwähnt - die Sitze hier im Saal sind ja so bequem...
Diese Grenze wurde zum Glück wohl nicht überschritten, denn das Ende dieses wird von großen Applaus begleitet. Alexander Hardt hat heute die Spannbreite seines musikalischen Portfolios gezeigt, in dem für alle etwas dabei gewesen sein dürfte. Man ist sich einig: Das muss noch eine Zugabe drin sein. Ein kurzer Blick zu Ron und ja, das das können wir uns leisten! Als Encore zieht Alex den Opener seines Albums "Echoes from a gentle past" aus dem Hut. In dem vereinigen sich noch einmal die Tugenden seiner Musik.
Eine schnelle Ansage hat Ron noch zu machen, bevor alle in die Pause eilen: Monika Freerk aka 'Icing Wolf' ist mittlerweile in Oirschot angekommen und auch bereits alles oben im kleinen Saal aufgebaut. Wer also wenigstens einen Teil des vorhin ausgefallenen Mini-Konzerts nachholen will: Bitte direkt in den ersten Stock begeben! Das tun wir dann auch und stellen erfreut fest, dass auch andere wenigstens ein paar Takte lang Monikas Klängen lauschen wollen. Die Hektik der Anreise scheint sie abgestreift zu haben: Was sie gerade spielt, wirkt souverän und ohne Aussetzer. Für mehr als ein paar Minuten reicht es jetzt und hier aber leider nicht. Aus der Entfernung ist schon zu erkennen, dass es sich unten vor dem Eingang bereits wieder 'knubbelt'. Aber man sieht sich noch einmal, in der großen Pause und dann für länger...
Nach einem Act aus Deutschland steht jetzt eine britisch-niederländische Kooperation auf dem Programm. Ron Boots spielt nicht zum ersten Mal mit Ian Boddy zusammen, und auch heute hat er sich Harold van der Heijden als dritten Mann und 'Schrittmacher' dazu geholt. Wie immer, wenn er selber spielt, verzichtet Ron auf eine Ansage. Anstelle dessen kommt zuerst Ian auf die Bühne, fängt an, sich in seiner 'Keyboard-Burg' einzurichten, und testet noch ein paar Dinge aus. Als er mit dem Ergebnis zufrieden ist, kommt die kurze, einladende Handbewegung: Wir können loslegen! Harold und Ron nehmen ihre Plätze ein. Wir haben unsere natürlich schon längst und dürfen gespannt horchen, wohin die Reise am heutigen Tag geht.
Ook de start van de dag is vandaag compleet anders: Alexander tovert vlakken en sequenties uit zijn modulaire systeem en verweeft ze op een manier die de harten van liefhebbers van muziek uit de jaren 70 zal verwarmen. Het eerste nummer doet me denken aan "Crystal Lake" en de spanning die dat met zich meebrengt. Het begint rustig, maar wordt dan steeds krachtiger en hypnotiserender, waardoor je steeds dieper in het thema wordt meegezogen. De lengte van het inleidende nummer is goed gekozen en gedurende de gehele speelduur behoudt Alexander zijn muzikale onafhankelijkheid.
We zitten nu om zo te zeggen in de tunnel. Waar leidt deze naartoe? We gaan voorlopig door op het pad van de klassieke, sequentie-gebaseerde EM. In het tweede nummer worden de elementen steeds complexer en gelaagder, alsof Alexander onze aandacht opnieuw wil prikkelen. Hij kan echter geen soepele overgang naar de derde titel garanderen. 'Reboot' zou een betere term zijn, want we zijn nu aangekomen bij TD uit de jaren 80 en hun soundtracks uit dit decennium. Het grote panorama opent zich, emoties worden voelbaar en de klankenergie streeft naar het hoogtepunt, waar het met een knal ontlaadt.
Net als in een film heeft de consument na een climax behoefte aan wat emotionele rust, dus Alex kiest voor een iets minder agressieve aanpak. Om dit te benadrukken, dompelt de lichtregisseur hem onder in blauw licht. "My last one" kondigt hij aan, en hij zegt dat het ongeveer 20 minuten zal duren. Het voelt alsof we in het rijk van de soundtracks blijven. De klanken zijn nog steeds krachtig, maar toch continu en pakkend. Het zal een titel zijn om bij weg te dommelen, even passend als gevaarlijk voor de vroege middag. De grens tussen indommelen en in slaap vallen is immers heel klein, en zoals Ron in zijn introductie al zei: de stoelen hier in de zaal zijn zo comfortabel...
Gelukkig werd deze grens niet overschreden, want na afloop werd er luid geapplaudisseerd. Alexander Hardt toonde vandaag de breedte van zijn muzikale portfolio, waar voor ieder wat wils tussen zat. Iedereen is het erover eens: er moet een toegift komen. Even snel naar Ron gekeken en ja hoor, dat kunnen we ons veroorloven! Als toegift tovert Alex de opener van zijn album "Echoes from a gentle past" uit de hoge hoed. Hierin komen de kwaliteiten van zijn muziek opnieuw tot uitdrukking.
Ron heeft nog één korte mededeling voordat iedereen naar de pauze gaat: Monika Freerk alias 'Icing Wolf' is inmiddels in Oirschot aangekomen en heeft boven in de kleine zaal alles alvast ingericht. Dus, wie tenminste een deel van het eerder afgelaste miniconcert wil bijwonen, mag zo meteen naar de eerste verdieping gaan! Dat doen we ook en we zijn blij om te merken dat anderen ook minstens een paar maten naar Monika's muziek willen luisteren. Het lijkt erop dat ze de hectiek van haar reis van zich af heeft geschud, want wat ze speelt blijkt zelfverzekerd en en zonder enige problemen. Helaas is het niet voldoende om hier en nu langer dan een paar minuten te blijven. Al van veraf zie je dat het beneden voor de ingang weer druk wordt. Maar we zien elkaar vast nog wel een keer, tijdens de grote pauze en dan voor een langere periode...
Na een optreden uit Duitsland staat nu een Brits-Nederlandse samenwerking op het programma. Het is niet de eerste keer dat Ron Boots samen met Ian Boddy speelt en vandaag neemt hij ook Harold van der Heijden weer mee als derde man en drummer. Zoals altijd als hij persoonlijk optreedt, ziet Ron af van een aankondiging. In plaats daarvan komt Ian als eerste het podium op, begint met het opzetten van zijn 'keyboardkasteel' en test een paar dingen uit. Als hij tevreden is met het resultaat, maakt hij een kort, uitnodigend gebaar: we kunnen beginnen! Harold en Ron gaan zitten. Wij hebben dit uiteraard al lang gedaan en luisteren met belangstelling naar waar de reis ons vandaag brengt.
Passend zum Nebel aus der Bühne, bleibt das Tempo erst einmal verhalten. Wenn Ron solo oder nur mit Harold spielt, kommt er ja relativ schnell 'zur Sache', aber heute gilt es natürlich, auch Ian Raum für seine eher fein gewebten Klang-Gebilde Raum zu lassen. Dem passt sich auch Harold an und spielt zum Einstieg merklich zurückhaltender. So lässt das Trio ganz langsam und kontrolliert seine Sequenzen und Strukturen aus den Flächen empor wachsen, ganz so wie Dinge nach und nach aus dem Nebel auftauchen, wenn man sich ihnen nähert. Ron kann sich auf auf diese Art, einen Titel zu entwickeln, einstellen: Seine Augen sind schon wieder halb geschlossen, er ist 'im Tunnel'. Die Verständigung funktioniert ohne Blickkontakt, ganz wie selbstverständlich ebnen Sequenzen und Impros dem Flow den Weg zum ersten Höhepunkt. Und genauso organisch und ohne Bruch findet man den Weg zurück 'in den Nebel' - wir haben quasi die erste Station unseres Weges passiert.
Auf diese erste Station folgen noch drei oder vier weitere, mit anderem Fokus und auch einmal gerne mit anderer Rollenverteilung. So steuert zum Beispiel Ron einmal die Flächen bei, das Ergebnis ist so leicht und sphärisch, dass man es fast vor sich in der Luft schweben sieht. Dann wird es wieder einmal flotter und forscher, und man fühlt sich an Rons Solo-Auftritte erinnert. In diesem Set stecken so viele Ideen und Facetten, dass man sie kaum alle beim ersten Mal alle erfassen und genießen kann.
Die mit Abstand flotteste Passage steht am Ende dieses Konzerts. Beinahe schon mit einer wilden Jagd setzen Ian, Harold und Ron einen Schlusspunkt unter das zweite Konzert des Tages. Rons Frage an Ian "Was fun?" beantwortet Ian mit einem typisch britischen "Close enough...". Hoffen wir einmal für Ian, dass dies nicht ganz so gemeint war - falls doch, hätte Ron für ihn die 'niederländische Höchststrafe' in petto, nämlich Hagelslag-Entzug morgen beim Frühstück!
A propos Nahrungsaufnahme: Die folgende große Pause bietet genug Zeit für ein Abendessen in der Umgebung, und Viele nutzen diese Option auch. Dementsprechend wird es im Foyer leerer und ruhiger. Uns zieht es aber wieder in den ersten Stock, um die 'musikalische Nahrungsaufnahme' fortzusetzen. Und siehe da, jetzt ist der kleine Saal noch einmal deutlich besser besucht als vorhin noch in der kleine Pause. Monika hat ihre Keyboard-Burg wieder angeworfen und schon bei den ersten Takten erkennt man den warmen, gefühlvollen Stil ihrer Titel wieder. Sie nimmt uns auf eine kleine emotionale Berg- und Talfahrt mit, und man könnte meinen, das ist ein kleines, musikalisches Tagebuch ihres eigenen Lebens. Die Anwesenden fühlen sich auf jeden Fall davon angesprochen: Wenige verlassen den Saal vorzeitig, auch nachdem Monika meint, sie wäre mit ihrem Set mittlerweile 'dreimal rum'. Aber auch wenn es nur ein kleines war, und die Anreise nicht ohne Probleme: Es hat sich für uns gelohnt, und Monika wird diesen Auftritt hoffentlich genauso positiv in Erinnerung behalten wie wir!
Het tempo blijft in eerste instantie ingetogen, passend bij de nevel die op het podium hangt. Als Ron solo speelt of alleen met Harold, komt hij relatief snel tot zijn recht, maar vandaag de dag is het natuurlijk belangrijk om Ian ruimte te geven voor zijn fijnmazigere klankstructuren. Ook Harold past zich hieraan aan en speelt in het begin merkbaar terughoudender. Het trio laat de sequenties en structuren heel langzaam en gecontroleerd uit de oppervlakken groeien, net zoals dingen geleidelijk uit de nevel opdoemen als je ze nadert. Ron kan zich op deze manier voorbereiden op het ontwikkelen van een titel. Zijn ogen zijn alweer half dicht, hij zit 'in de tunnel'. Communicatie werkt zonder oogcontact en sequenties en improvisaties zorgen er op natuurlijke wijze voor dat de flow een hoogtepunt bereikt. En even organisch en zonder onderbreking vinden we de weg terug 'in de nevel' - we zijn als het ware het eerste station van onze reis gepasseerd.
Na dit eerste station volgen er nog drie of vier, elk met een andere focus en soms ook een andere rolverdeling. Ron draagt bijvoorbeeld zijn steentje bij aan de oppervlakken, en het resultaat is zo licht en sfeervol dat je het bijna in de lucht ziet zweven. Daarna wordt het weer sneller en doet het denken aan de solo-optredens van Ron. Er zitten zoveel ideeën en facetten in deze set dat het moeilijk is om ze allemaal te bevatten en ervan te genieten.
Veruit de snelste passage komt aan het einde van dit concert. Ian, Harold en Ron maakten met een bijna wilde jacht een einde aan het tweede concert van de dag. Op de vraag van Ron aan Ian: "Was fun?", antwoordt Ian met een typisch Brits: "Close enough...". Laten we hopen voor Ian dat dit niet helemaal was wat hij bedoelde. Als dat wel zo was, dan zou Ron hem bedreigen met de 'Nederlandse maximumstraf', namelijk hagelslag weigeren morgen bij het ontbijt!
Over eten gesproken: de aansluitende lange pauze biedt voldoende tijd om in de buurt te dineren, en veel mensen maken daar gebruik van. Daardoor wordt de foyer leger en stiller. Maar wij keren terug naar de eerste verdieping om ons ‘muzikale voedsel’ voort te zetten. En kijk eens aan, de kleine zaal zit nu nog voller dan tijdens de korte pauze. Monika heeft haar keyboardkasteel weer in gebruik genomen en vanaf de eerste maten herken je de warme, soulvolle stijl van haar liedjes. Ze neemt ons mee op een kleine emotionele achtbaanrit en je zou kunnen denken dat het een klein muzikaal dagboek is van haar eigen leven. De aanwezigen voelen zich duidelijk aangesproken. Weinigen verlaten de zaal voortijdig, zelfs nadat Monika zegt dat ze haar set inmiddels al drie keer heeft afgerond. Maar ook al was het maar een klein optreden, en verliep de reis niet zonder problemen, voor ons was het de moeite waard. Hopelijk zal Monika dit optreden met evenveel positiefs herinneren als wij!
Auch mit einem kleinen Set vergeht nach drei Runden genug Zeit, dass die meisten ihr Abendessen mittlerweile beendet haben und zurück gekehrt sind. Das Foyer füllt sich wieder, so steigt auch der Geräuschpegel durch die vielen kleinen und großen Gespräche wieder an. Für mich bietet sich jetzt noch Gelegenheit, die eine oder andere Begrüßung nachzuholen, die ich bisher versäumt hatte. Aber so wie es bei jedem E-Day oder E-Live ist: Da sind so viele gute Bekannte, für die die Zeit dann doch nicht gereicht hat. Aber man wird sich in nicht allzu ferner Zeit an anderem Ort sehen und sprechen - und sei es wieder hier in Oirschot. Ron war für den Herbst ja in der komfortablen Situation, E-Live 2025 sowohl hier als auch im Eindhovener CKE veranstalten zu können. Eine deutliche Mehrheit hatte sich in einer Umfrage aber für 'De Stoelendans' entschieden.
Eine dritte Location hier in der 'Gegend' steht kurz im Mittelpunkt, bevor das erste Konzert nach der großen Pause beginnen kann: Seit ein paar Jahren hat das Dutch Electronic Masters Music Festival seine Heimstatt im t'Tejaterke in Best gefunden. Es ist etwa halb so groß wie 'De Stolendans' und eignet sich sehr gut für etwas kleinere Events. Wie der Name bereits verrät, beschränkt sich das 'Dutch Masters' exklusiv auf Musiker und Bands aus den Niederlanden, und kann auch in diesem Jahr wieder eine bunte Mischung von bekannten Namen und solchen, die man vielleicht immer schon einmal kennen lernen wollte, vorweisen. Gerrit Vos, der das Festival zusammen mit Harald Gramberg organisiert, darf das diesjährige Lineup kurz präsentieren. Ron wird sich wieder mit um die Technik kümmern. Man darf also davon ausgehen, dass in der Hinsicht alles so problemlos funktionieren wird, wie es bisher heute in Oirschot lief.
Zelfs met een kleine set is er na drie rondes zoveel tijd verstreken dat de meeste mensen hun diner hebben opgegeten en terug zijn. De foyer stroomt weer vol en het geluidsniveau neemt weer toe door de vele kleine en grote gesprekken. Dit geeft mij de kans om een aantal begroetingen te doen die ik tot nu toe gemist heb. Maar zoals bij elk E-Day of E-Live festival: er zijn zoveel goede vrienden waar simpelweg te weinig tijd voor is. Maar we zien en spreken elkaar binnenkort vast nog wel ergens anders, al is het dan weer hier in Oirschot. Ron was in de gelukkige positie dat hij dit najaar E-Live 2025 zowel hier als in het CKE in Eindhoven zou kunnen organiseren. Bij een enquête bleek echter dat een duidelijke meerderheid koos voor 'De Stoelendans'.
Een derde locatie in de regio zal kort in de spotlight staan voordat het eerste concert na de lange pauze kan beginnen. Sinds enkele jaren vindt het Dutch Electronic Masters Music Festival plaats in t’Tejaterke in Best. Het is ongeveer de helft van de grootte van 'De Stoelendans' en is daarom zeer geschikt voor kleinere evenementen. Zoals de naam al doet vermoeden, is het evenement uitsluitend voor muzikanten en bands uit Nederland. Ook dit jaar is het een bonte mix van bekende namen en degenen die men altijd al eens had willen ontmoeten. Gerrit Vos, die samen met Harald Gramberg het festival organiseert, mag kort de line-up van dit jaar presenteren. Ron verzorgt wederom de techniek, dus we mogen ervan uitgaan dat alles net zo soepel zal verlopen als vandaag in Oirschot.
Von so einer reibungslosen Organisation profitieren natürlich auch die auftretenden Musiker, die sich ganz auf ihren Auftritt konzentrieren können. Den Abend eröffnet "Beyond Berlin", seit diversen Jahren ein gemeinsames Projekt von Martin Peters und Rene de Bakker. Mit "Meandering Tear" haben sie gerade in diesem Monat ein neues Album vorgelegt, das auch im Mittelpunkt des folgenden Konzerts stehen wird.
Nun tragen "Beyond Berlin" ja nicht ohne Grund ihren Namen - ihre Musik ist zum einen fest verwurzelt in der von Sequenzen getragenen klassischen EM der 70er Jahre, zum anderen entwickeln das niederländische Duo sie seit Jahren auf seine eigene Art und Weise weiter. Hier bilden Martin Peters Sequenzen die Struktur, und Rene verleiht mit seinen Keyboards und Melodien den Titeln Farbe und Stimmung. Wie gut diese Synthese mittlerweile gelingt, das werden wir in der folgenden Stunde erleben.
Wuchtige Flächen eröffnen das Set und wecken bei mir die Assoziation eines Sonnenaufgangs. Woher die genau kommt, darüber muss ich auch einen Moment überlegen, aber dann ist die Verbindung da: Das erinnert mich an Pink Floyds "Shine on you Crazy Diamond"! Aber schon kurz darauf setzt die erste Sequenz ein und macht deutlich, wohin die Reise gehen soll. Die eben angedeutete 'Arbeitsteilung' kann man jetzt schon erkennen: Renes melodische Anteile geben den Titeln die Wärme und eröffnen eine neue Ebene. Aber auch Martin belässt es nicht bei der einfachen Sequenz, sie wird im Verlaufe des ersten Titels immer komplexer und vielschichtiger. Passend dazu verändern die Visuals sich auch nur langsam und kontinuierlich: Wir sehen zum Beispiel einen einsamen Baum im Wechsel von Tag und Nacht, oder Bilder aus einer verlassenen Werkhalle, in der in Form einer Blume neue Hoffnung wächst.
Natuurlijk hebben ook de optredende muzikanten profijt van een soepele organisatie, omdat zij zich volledig op hun optreden kunnen concentreren. De avond van vandaag begint met "Beyond Berlin", een jarenlang gezamenlijk project van Martin Peters en René de Bakker. Deze maand brachten ze hun nieuwe album "Meandering Tear" uit, dat ook het middelpunt van hun concert zal zijn.
"Beyond Berlin" draagt niet voor niets zijn naam: hun muziek is enerzijds stevig geworteld in de sequensgedreven klassieke EM uit de jaren 70, anderzijds is het Nederlandse duo daar al jaren op hun eigen manier mee bezig. De sequenties van Martin Peters vormen hier de structuur en René voegt met zijn keyboards en melodieën kleur en sfeer toe aan de tracks. In het volgende uur zullen we ervaren hoe goed deze synthese inmiddels is gelukt.
Grote oppervlakken openen het optreden en roepen bij mij de associatie op met een zonsopgang. Waar het precies vandaan komt, daar moet ik even over nadenken, maar dan is de connectie er wel. Dit doet mij denken aan Pink Floyd's "Shine on you Crazy Diamond"! Maar al kort daarna begint de eerste sequentie en wordt duidelijk waar de reis naartoe gaat. De zojuist genoemde arbeidsverdeling is al herkenbaar. De melodieuze elementen van René geven de nummers warmte en openen een nieuw niveau. Martin beperkt zich echter niet tot deze simpele sequentie. In de loop van het eerste nummer worden de elementen steeds complexer en gelaagder. Ook de beelden veranderen langzaam en continu: zo zien we een eenzame boom waarin dag en nacht elkaar afwisselen, of beelden van een verlaten fabriekshal waarin nieuwe hoop groeit in de vorm van een bloem.
Einen solchen Spannungs- und Stimmungsbogen bauen Rene und Martin auch in den folgenden Tracks auf: Ist sie in Nummer zwei noch nachdenklich und melancholisch, passend zu dem umnachteten Baum, wird es in Folgetitel bombastisch, und daraus entwickelt sich der mit Abstand fröhlichste Titel des ganzen Sets. Auch wenn es danach nicht genau so weitergeht, war das die Stimmungswende: Der Titel-Track des neuen Albums klinkt sich dort ein und der Flow hält bis zum letzten Takt dieses Auftritts. Rene und Martin ernten den dafür wohl verdienten Beifall, und auch Ron scheint in der letzten Stunde mitgetragen und -gerissen worden zu sein: Von ihm kommt die Frage, beziehungsweise der Wunsch nach einer Zugabe, und er erntet Zustimmung im Saal. So kann "Beyond Berlin" den Nebel, in den die Bühne während des ganzen Auftritts getaucht war, noch ein paar Minuten weiter mit ihren Klängen füllen. Danach müssen wir aber wirklich wieder hinaus ins Foyer, denn für den letzten und Haupt-Act des Tages müssen noch einige Dinge vorbereitet werden.
Und in der Tat, als wir ohne auch nur eine Minute Verspätung wieder eingelassen werden, sind nicht nur die Aufbauten der Nachmittags-Konzerte verschwunden, sondern auch die von "Beyond Berlin". Ron steht auf einer weitgehend freigeräumten Bühne, nur noch mit den drei Setups des letzten Konzerts im Rücken. Also eine Situation, in der man sehr exponiert und hervorgehoben wirkt? Das schon, aber Ron wäre nicht Ron, wenn er nicht die Gelegenheit nutzen würde, einer ganz besonderen Person zu danken - nämlich seiner Frau Monique. Eigentlich wäre sie ja die Chefin - und die Seele - des Groove-Labels, und jedes Paket mit CDs, das in den letzten Jahren verschickt wurde, ist durch ihre Hände gegangen. Vielen lieben Dank, Monique, und bleibe uns noch lange erhalten!
Ook in de daaropvolgende nummers bouwen Rene en Martin een vergelijkbare spanningsboog en stemming op. Het tweede nummer is nog steeds bedachtzaam en melancholisch, passend bij de donkere boom, maar de daaropvolgende nummers worden bombastisch en ontwikkelen zich tot het veruit vrolijkste nummer van de hele set. Ook al gaat het daarna niet precies hetzelfde verder, dit was het keerpunt. De titeltrack van het nieuwe album pakt het meteen op en de flow blijft tot de laatste maat van dit optreden. Rene en Martin krijgen een welverdiend applaus en ook Ron lijkt het laatste uur flink te zijn meegesleept. Hij vraagt, of liever gezegd, verzoekt om een toegift en krijgt de goedkeuring van het publiek. Hierdoor kan "Beyond Berlin" de nevel die het podium gedurende de hele voorstelling omhulde nog een paar minuten met zijn klanken vullen. Daarna moeten we echter echt terug naar de foyer, want er moeten nog een paar dingen worden voorbereid voor de finale en hoofdact van de dag.
En inderdaad, als we zonder ook maar een minuut vertraging weer naar binnen mogen, is niet alleen de apparatuur van de middagconcerten verdwenen, maar ook die van "Beyond Berlin". Ron staat op een grotendeels leeg podium, met alleen de drie opstellingen achter hem van het laatste concert. Een situatie waarin je dus heel blootgesteld en prominent aanwezig bent? Dat is wel waar, maar Ron zou Ron niet zijn als hij niet van de gelegenheid gebruik zou maken om een heel bijzonder persoon te bedanken: zijn vrouw Monique. Eigenlijk zou zij de bazin - en de ziel - van het Groove-label moeten zijn, want elk cd-pakket dat de afgelopen jaren is verzonden, is door haar handen gegaan. Hartelijk dank, Monique, en blijf nog lang bij ons!
Nun aber zum letzten Act des Tages, und wenn man die Namen Frick, Grosskopf und Quaeschning in einem Atemzug nennt, dann darf da gerne auch einmal der Begriff der 'Super-Group' fallen. So eine Zusammenarbeit von zwei Dritteln der aktuellen Besetzung von Tangerine Dream mit einem weiteren der 'ganz großen Namen' entsteht naturgemäß nicht spontan. Ron erzählt in seiner Einführung, dass er schon seit Jahren im Hintergrund darauf hin gewirkt hat, und die Bemühungen bis in die Zeit vor der Pandemie zurück reichen. Indes: Alle haben ihre eigenen Verpflichtungen und Pläne, und die sind vor ein paar Jahren eben durch Corona noch einmal gründlich durcheinander gewirbelt worden. So hat es denn bis ins Jahr 2025 gedauert. Bereits vor zwei Tagen haben die drei zusammen live im neu gegründeten Berliner Synthesizer-Museum gespielt, und die davon veröffentlichten Videos ließen bereits erahnen, worauf wir uns in den folgenden wer-weiß-schon-wieviel Minuten freuen dürfen. Die genaue Länge des letzten Konzerts wurde ja bereits auf dem Aushang offen gelassen...
Eine kleine Überraschung zu Anfang: Harald Grosskopf, im positiven Sinne der 'Senior' dieses Trios, fungiert auch als Sprecher und richtet auch noch ein paar Worte ans Publikum - auf Niederländisch, ein wenig mit Handy-Unterstützung. Gerade nach der Lektüre seiner Memoiren bewundere ich Harald dafür, wo er nach all den Höhen und Tiefen im Leben noch immer die Energie und Neugierde her nimmt.
Thorsten hat wie immer seine Gitarre auf der Bühne dabei, und die setzt er gleich zu Beginn ganz sanft ein, während Harald noch ein paar Lockerungsübungen am Schlagzeug macht - oder will er den Nebel vertreiben? Dann legt er aber wie in früheren Zeiten los, und Paul und Thorsten liefern für eine Weile den Background dafür. Wie man es von ihm kennt, legt Thorsten bei seinen Sounds Schicht auf Schicht und baut nach und nach einen Gegengewicht auf. Am Ende sind alle Drei auf den Rhythmus eingestiegen, so wie am Donnerstag in Berlin. Und das funktioniert so gut zusammen, als hätten sie ihr Leben lang nichts anderes getan. Was wir hier erleben, Drive und Feuer, ist einfach mitreißend.
Maar nu naar de laatste act van de dag. Als je de namen Frick, Grosskopf en Quaeschning in één adem noemt, dan kun je ook spreken van een 'supergroep'. Een dergelijke samenwerking tussen tweederde van de huidige line-up van Tangerine Dream en een andere echt bekende naam ontstaat natuurlijk niet zomaar. In zijn inleiding legt Ron uit dat hij al jaren achter de schermen werkt en dat de inspanningen al dateren van vóór de pandemie. Maar iedereen heeft zijn eigen verplichtingen en plannen, en die werden een aantal jaar geleden flink door elkaar gegooid door Corona. Het duurde dus tot 2025. Al twee dagen geleden speelden ze met z'n drieën live in het pas opgerichte Synthesizer Museum in Berlijn. De video's die daaruit zijn verschenen, geven ons al een idee van wat we de komende weet-ik-hoe-lange tijd kunnen verwachten. De exacte duur van het laatste concert stond al open op het mededelingenbord...
Een kleine verrassing aan het begin: Harald Grosskopf, de 'senior' van dit trio in positieve zin, treedt ook op als spreker en richt zich kort tot het publiek - in het Nederlands, met enige ondersteuning via zijn mobiele telefoon. Vooral na het lezen van zijn memoires heb ik bewondering voor Harald om waar hij, na alle ups en downs in het leven, nog steeds zijn energie en nieuwsgierigheid vandaan haalt.
Zoals altijd heeft Thorsten zijn gitaar bij zich op het podium en hij gaat er in het begin voorzichtig mee om, terwijl Harald wat losmaakoefeningen doet op de drums. Of probeert hij juist de nevel op te klaren? Maar dan begint hij weer zoals vroeger, en Paul en Thorsten vormen een tijdje de achtergrond. Zoals we van hem weten, voegt Thorsten laag over laag toe aan zijn klanken en bouwt hij geleidelijk een tegenwicht op. Uiteindelijk kregen alle drie de muzikanten het ritme te pakken, net als donderdag in Berlijn. En het werkt zo goed samen, alsof ze hun hele leven niets anders hebben gedaan. Wat we hier beleven is gewoonweg opwindend.
Profis, wie sie sind, findet das Trio auch wieder den kontrollierten Ausstieg aus dem ersten Track. Ruppigere Töne stoßen uns aus dem bisherigen Flow, die repetitiven Visuals verstärken noch einmal den gespielten Rhythmus, und ich meine in diesem komplexen Gebilde schon erste Andeutungen von "So weit, so gut" zu erkennen - aber dafür ist es zu diesem Zeitpunkt vielleicht noch etwas zu früh...
...denn jetzt wird erst einmal etwas 'abgetanzt'. Die Sequenz in Titel Nummer drei hat schon beinahe Samba-Qualitäten, und Harald macht seine Beats passend dazu noch einmal eine Ecke wuchtiger. Der Rhythmus ist so ansteckend, dass auch Paul seine Füße nicht mehr still halten kann. Bisher hat er sehr kontrolliert gewirkt, und das einzige 'rhythmische', was man bei ihm sehen konnte, war die bei ihm schon öfters gesehene Technik, wie er mit beiden Händen abwechselnd in die Tasten greift.
Nach so einem Rhythmus-Gewitter wirken die Flächen im nächsten Track schon fast wie eine kalte Dusche. Und es kommt das, was sich vorhin schon angedeutet hatte: Eine 'Heavy Remix' Version von Haralds Allzeit-Klassiker "So weit, so gut". Auch wenn uns EM-Fans die Original-Version von 1980 als Titelmelodie von "Schwingungen" am vertrautesten ist, so hat sich Harald über die Jahre nie gescheut, diesen Titel immer wieder auf zeitgemäße Weise neu zu interpretieren.
"So weit, so gut" könnte man auch als Fazit des bisher Gespielten interpretieren. Denn Harald tritt wieder nach vorne und ruft uns Allen ein "Tot ziens!" zu. Aber das sollte es doch nicht schon gewesen sein? Ron fordert Thorsten auf, noch etwas zu spielen, ansonsten würde er zu Singen anfangen...und so eine massive Drohung duldet natürlich keinen Widerspruch. Und selbstverständlich ist da noch genug Material, um die Party auf der Bühne ganz leichtfüßig noch eine Weile weiter laufen zu lassen - nur die Visuals haben mittlerweile ihre 'Endstation' erreicht. Alle drei wirbeln noch einmal an ihren Instrumenten, und Thorstens Part klingt passagenweise so wie auf dem Diode-Festival im vergangenen Jahr - eine Set, das ich immer wieder gerne höre.
Professionals als ze zijn, vindt het trio ook weer de gecontroleerde uitgang van het eerste nummer. Ruwere geluiden halen ons uit onze flow tot nu toe. De repetitieve beelden versterken het ritme nog meer en ik denk dat ik de eerste hints van "So weit, so gut" al in deze complexe structuur bespeur, maar misschien is het daar op dit punt nog wat te vroeg voor...
...want nu is het tijd om een beetje te dansen. De sequentie in track nummer drie heeft bijna samba-kwaliteiten en Harald maakt zijn beats net iets krachtiger om dat te evenaren. Het ritme is zo meeslepend dat zelfs Paul zijn voeten niet stil kan houden. Tot nu toe leek hij erg beheerst en het enige 'ritmische' dat je van hem kon zien was de techniek die we hem vaak zagen gebruiken: het afwisselend bespelen van de toetsen met beide handen.
Na zo'n ritmestorm lijken de pads in het volgende nummer bijna een koude douche. En wat eerder al werd aangegeven komt, namelijk een 'heavy remix'-versie van Harald's klassieker "So weit, so gut". Hoewel de originele versie uit 1980 het themanummer is van "Schwingungen", waar wij EM-fans het meest bekend mee zijn, heeft Harald er nooit voor teruggeschrokken om dit nummer in de loop der jaren op een eigentijdse manier te herinterpreteren.
"So weit, so gut"(tot nu toe, zo goed) zou ook kunnen worden geïnterpreteerd als een samenvatting van wat er tot nu toe is gespeeld. Want Harald stapt weer naar voren en roept naar ons allen: "Tot ziens!" Maar dat had het toch niet mogen zijn? Ron zegt tegen Thorsten dat hij nog iets moet spelen, anders begint hij te zingen... en zo'n enorme dreiging duldt natuurlijk geen tegenspraak. Uiteraard is er nog genoeg materiaal om het feest op het podium nog een tijdje gaande te houden. Alleen de visuals hebben nu hun 'eindbestemming' bereikt. Alle drie muzikanten wervelen nog een keer rond hun instrumenten en Thorstens part klinkt in delen zoals op het Diode Festival vorig jaar. Het is een set waar ik altijd met plezier naar luister.
Dann ist es aber doch an der Zeit für die letzte Verbeugung des Abends, und - auch mittlerweile ein Ritual bei Thorsten - für das Selfie mit dem Publikum im Rücken. Ron bleibt dann nur noch die Aufgabe, sich bei allen Aktiven des Tages, egal ob vor oder hinter der Bühne, sich zu bedanken, und ebenso bei den Besuchern für das zahlreiche Erscheinen und das Aushalten bis zur letzten Note. Man wird sich im Herbst wieder hier im "De Stoelendans" sehen, wenn "E-Live 2025" steigen wird.
Ich lasse auf der Rückfahrt ein wenig den Tag Revue passieren, und frage mich, wo Ron immer wieder die Kraft her nimmt, gleich zwei Mal im Jahr ein solches Event auf die Beine zu stellen. Von dieser Stelle aus wünschen wir ihm, das sie ihm nicht so schnell ausgeht. Denn eine EM-Szene ohne Ron und ohne E-Live oder E-Day, das ist im Moment schwer vorzustellen. Tot ziens, beste Ron, en dankjewel (Dubbele Mersi)!
Maar dan is het tijd voor de laatste buiging van de avond, en - inmiddels ook een ritueel voor Thorsten - voor de selfie met het publiek achter hem. Het enige wat Ron nu nog kan doen, is iedereen bedanken die die dag betrokken was, zowel op als naast het podium. En natuurlijk wil hij ook het publiek bedanken voor de grote opkomst en hun doorzettingsvermogen tot de laatste noot. We zien jullie graag weer terug bij 'De Stoelendans' in het najaar, wanneer E-Live 2025 plaatsvindt.
Op de terugweg denk ik terug aan die dag en vraag me af waar Ron toch altijd de kracht vandaan haalt om twee keer per jaar zo’n evenement te organiseren. Wij wensen hem dan ook toe dat hij niet zo snel zonder komt te zitten. Want een EM-scene zonder Ron en zonder E-Live of E-Day is op dit moment moeilijk voor te stellen. Tot ziens, beste Ron, en dankjewel (Dubbele Mersi)!